Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Winterproject Motorrevisie

Plaats hier alles over de Capri 2

Moderator: n-spoorder

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door jvdiest » 15 jan 2017, 12:46

tnx, ben ook benieuwd, maar alles is nieuw of gereviseerd dus verwacht eigenlijk geen problemen.
Ik gebruik ook loctide blue, maar voor de carterpanpakking adviseerde hugo de loctide 5923 pakkingverbeteraar.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door Caprimaster » 15 jan 2017, 17:41

jvdiest schreef:...ook loctide blue...
Ik gebruik Hylomar Blue omdat deze benzine bestendig is. Loctite Blue is niet benzine bestendig zoals de meeste silicone vloeibare pakkingen.

Het word zelfs als koppakking gebruikt. Je kan het makkelijk loshalen en zo weer vastplakken. Dus thermostaathuisje haal je na een week los, en plak je weer vast en voila dicht...
Is een Rolls Royce uitvinding voor hun gasturbinemotoren.

Once Hylomar, Always Hylomar.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door jvdiest » 22 jan 2017, 16:49

Motoropbouw is inmiddels afgerond. Nu olie nog olie erin. Bij mijn reguliere automaterialenzaak hebben ze geen 20w50 Valvoline Turbo V meer - ze zijn overgestapt op Eurol omdat Valvoline tegenwoordig in de bouwmarkt wordt verkocht . Heb ik de vorige keer gebruikt op advies van JP en Linda. Wat kan ik nu het beste gebruiken?

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door n-spoorder » 22 jan 2017, 16:55

Ik gebruik altijd Kroon Classic Multigrade 20W50. Dat zijn blikken van 1 liter. Ik laatst 10 blikken gekocht dus op voorraad.

http://www.ebay.de/itm/10-10x1-Liter-KR ... SwubRXLIBH
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door jvdiest » 22 jan 2017, 17:50

het gaat me om het inlopen, daar zoek ik olie voor. Lijkt erop dat de Turbo V nergens meer leverbaar is wel de VR1 racing, maar ik weet niet wat het verschil is. Voor normaal gebruik heb ik voldoende valvoline 15w40.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door Caprimaster » 23 jan 2017, 04:53

Turbo V is nu VR1 Racing.

Het verschil wat de VR1 Racing maakt ten opzichte van een reguliere 20W50 is het gehalte ZDDP ofwel zink in de olie. Daar wil je veel van in hebben. Dat is als lood in je benzine voor je kleppen, zink is de beschermlaag voor je bewegende delen.

Het heet nu Racing omdat hij voorgeschreven word voor racing only. ZDDP kunnen katalysators niet tegen. Die hebben wij in Nederland niet onder de Capri zitten.

kan je inderdaad bij de karwei kopen... of hier bestellen
5 liter kan : http://olietekoop.nl/product/motorolie- ... ng-20w-50/
1 liter kan : http://olietekoop.nl/product/motorolie- ... ng-20w-50/

Dat de automaterialen het niet meer verkoopt is omdat de winst marge nu te klein is en de winst marge op Eurol & Kroon is hoog. Beide merken komen hier absoluut niet meer in ons voertuigen park evenals MPN. Leuke oliën om je blok te spoelen.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door jvdiest » 23 jan 2017, 18:22

Dat verklaart een hoop. Kon nergens terugvinden of er een naamwijziging was geweest. Ik heb net 10 liter besteld. Weet niet of dat genoeg is (waarschijnlijk 3,75 liter nodig per verversing), want als ik me goed herinner moet ik 3 keer verversen:
1e keer na 20 minuten inlopen
2e keer na inlopen
3e keer na eerste 500 km

Daarna weer 15w40 gebruiken.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Winterproject Motorrevisie

Bericht door Caprimaster » 23 jan 2017, 20:24

Dat is inderdaad de juiste manier. Kost je wat olie maar je hebt er achteraf veel plezier van.
Als je een goede motor bouwt dan bezuinig je niet op olie.

Valt het nog best wel mee als ik je vertel dat de 15W40 die ik in de Capri gebruik €30,- per liter kost.
Lubrication Engineers Monolec Utra.
De koning der motoroliën. Ideaal voor voertuigen die niet of weinig rijden.

Uitleg, elke motorolie trekt na twee jaar vocht aan. Daarom is het advies elke twee jaar ongeacht kilometers oliewissel.
Dat zie je vaak aan de mayonaise in de vuldop. Weinig kilometers, olie nooit echt op temperatuur et cetera.
Gevolg, klepgeleiders die roesten met alle gevolgen van dien. krukaslagertappen die roestvorming krijgen ( motorolie die in het carter zakt en draaiende delen bloot legt door lange stilstand )
Heb ik allemaal al gezien.

Lubrication Engineers Monolec Ultra 15W40 is een long drain olie ( dubbel lange verversings motorolie ) die geen vocht aantrekt maar afstoot en blijft plakken.
Ik gebruik het ook als assemblage olie met revisies. Zelfs na een half jaar plakt het nog daar waar ik het gebruikt heb, dus ook op een niet gemonteerde krukas in het schap.
De Monolec ( uitvinding Duitsers tweede wereldoorlog) vormt een bescherm laag op draaiende delen, net zoiets als Teflon maar dan anders.
De olie is uit ervaring (heb al een hoop merken geprobeerd) zeer consistent in zijn viscositeit, ook na lang gebruik en veel kilometers. Dat merk je terug in de oliedruk warm & koud "ook" na lang gebruik.
In Amerika rijden de trucks 2 keer zoveel kilometers met LE Monolec Utra voordat ze hoeven te verversen als met conventionele motorolie.

Haal je ook niet in de winkel. Alleen via mij of zelf in Amerika.
Verkoop ik vooralsnog niet in mijn web shop omdat ik daar geen markt inzie in verband met de prijs.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast