Opheldering
Moderator: n-spoorder
Opheldering
Ik heb gisteren een mooi Capri MK II boek gekocht uit 1975 en het komt uit Frankrijk. Dit om bij mijn documentatie te voegen rondom mijn Franse Capri. En wat staat daar in: De 2V motor met 72 pk werd standaard geleverd in de 1.3 XL en L uitvoering. De 1.3 1V kon je alleen als optie krijgen in de L, niet in de XL.
De prestaties verschilden enorm: topsnelheid was 158 ipv 144. De acceleratie tot 100 km/h was 14,5 ipv 21,1. Vooral dat laatste scheelt veel; is nog vlotter dan de 1.6 automaat en maar een seconde langzamer dan de handgeschakelde versie.
Helaas staat er niet in hoeveel Capri's er zijn gemaakt met de 1.3 72 pk motor. Lijkt me lastig te vinden want er zijn ook nog eens 6 verschillende 1.3 Kent motorvermogens waarvan mijne de grootste is.
Als iemand meer info weet, graag reageren want ik vind dit zeker interessant!
Groetjes,
Erwin
De prestaties verschilden enorm: topsnelheid was 158 ipv 144. De acceleratie tot 100 km/h was 14,5 ipv 21,1. Vooral dat laatste scheelt veel; is nog vlotter dan de 1.6 automaat en maar een seconde langzamer dan de handgeschakelde versie.
Helaas staat er niet in hoeveel Capri's er zijn gemaakt met de 1.3 72 pk motor. Lijkt me lastig te vinden want er zijn ook nog eens 6 verschillende 1.3 Kent motorvermogens waarvan mijne de grootste is.
Als iemand meer info weet, graag reageren want ik vind dit zeker interessant!
Groetjes,
Erwin
- Caprimaster
- Zilveren lid
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59
Re: Opheldering
Bij mijn weten & volgens het Grote Ford Capri boek is de 1300 vanaf de Capri mk2 geen OHV "Kent" motor maar een 54pk "OHC" Pinto. De Belgiesche & Franse markt heeft deze ook nog even in de mk3 gehad als entry level.
Capri mk1 kent wel meerdere varianten van de 1300 OHV "Kent"( bron Haynes ) lage compressie 54pk - hoge compressie 58 pk - GT 71 pk. Dacht echter dat de 1300 OHV aleen Engelse markt was.
Capri mk1 had een 1300 V4 in Nederland (bron Vraagbraak) in lage & hoge compressie.
Er is wel voor diverse Landen een verschillend motoren progamma geweest. Amerika heeft heel even in de mk1 een 1600 Kent gehad welke heel vlot verruild werd voor een 1600 OHC Pinto & vlot daarna een 2.0 OHC Pinto. Dezelfde 2.0 Pinto was voor de rest van de wereld pas verkijgbaar vanaf 1978 in de Capri (mk3). Dat terwijl de Escort mk1 RS2000 wel beschikking had over deze motor. De 1600 OHC kwam bij ons pas in de Capri mk2.
Mogenlijk dat Frankrijk een afwijkend motoren progamma heeft gehad al kan ik daarover hier in mijn documentatie daar niets over terug vinden.
Capri mk1 kent wel meerdere varianten van de 1300 OHV "Kent"( bron Haynes ) lage compressie 54pk - hoge compressie 58 pk - GT 71 pk. Dacht echter dat de 1300 OHV aleen Engelse markt was.
Capri mk1 had een 1300 V4 in Nederland (bron Vraagbraak) in lage & hoge compressie.
Er is wel voor diverse Landen een verschillend motoren progamma geweest. Amerika heeft heel even in de mk1 een 1600 Kent gehad welke heel vlot verruild werd voor een 1600 OHC Pinto & vlot daarna een 2.0 OHC Pinto. Dezelfde 2.0 Pinto was voor de rest van de wereld pas verkijgbaar vanaf 1978 in de Capri (mk3). Dat terwijl de Escort mk1 RS2000 wel beschikking had over deze motor. De 1600 OHC kwam bij ons pas in de Capri mk2.
Mogenlijk dat Frankrijk een afwijkend motoren progamma heeft gehad al kan ik daarover hier in mijn documentatie daar niets over terug vinden.
Re: Opheldering
Volgens mijn boeken (Kenneth Ball Autobooks en Haynes Manual - te koop overigens), is er in ieder geval een Capri 2 met 1300 OHV geleverd. Deze had 58Pk. Ik kan de GT variant voor de Capri 2 echter niet terugvinden.
Voor de Capri 1 had meerdere OHV varianten. 1300 LC (8:1) 54 pk en HC (9:1) 58 pk en GT (9.2:1) 71 PK. Er was zelfs een 1600 OHV met 71pk.
In mijn Nederlandse verkoopbrochures (Capri 2) kan ik ook enkel de 57/58 pk 1300 OHV HC terugvinden. Opvallende is dat deze een compressieverhouding heeft van 9.2:1 - gelijk aan de GT variant geleverd bij de Capri 1 enkel met 58 ipv 71 pk.
Overigens wel interessant om te vermelden. In de eerste verkoopbrochure van de Capri 2 die ik heb Januari 1974 staat aangegeven dat de acceleratie 0-100 bij de 1300 18.9 seconden is. In latere brochures -vanaf september 1974) staat er 21.1 sec. Betreft voor de duidelijkheid hetzelfde motorblok. Prestaties zijn dus blijkbaar iets bijgesteld.
Voor de Capri 1 had meerdere OHV varianten. 1300 LC (8:1) 54 pk en HC (9:1) 58 pk en GT (9.2:1) 71 PK. Er was zelfs een 1600 OHV met 71pk.
In mijn Nederlandse verkoopbrochures (Capri 2) kan ik ook enkel de 57/58 pk 1300 OHV HC terugvinden. Opvallende is dat deze een compressieverhouding heeft van 9.2:1 - gelijk aan de GT variant geleverd bij de Capri 1 enkel met 58 ipv 71 pk.
Overigens wel interessant om te vermelden. In de eerste verkoopbrochure van de Capri 2 die ik heb Januari 1974 staat aangegeven dat de acceleratie 0-100 bij de 1300 18.9 seconden is. In latere brochures -vanaf september 1974) staat er 21.1 sec. Betreft voor de duidelijkheid hetzelfde motorblok. Prestaties zijn dus blijkbaar iets bijgesteld.
Re: Opheldering
In de Franse brochures die bij mijn auto zitten en die afkomstig zijn van de eerste eigenaar staat achterop dat de 1300 2V 70 pk heeft. Dus die is wel degelijk geleverd in Frankrijk. Daarnaast herkende men op de meeting laatst mijn blok direkt als een Kent. Wetende dat deze (volgens het id-plaatje) origineel is, is daar het bewijs dat een Kent in Frankrijk werd geleverd in 1975 lijkt me.
En ik dacht dat het bij Amerikaanse auto's ingewikkeld was!
Groetjes,
Erwin
En ik dacht dat het bij Amerikaanse auto's ingewikkeld was!
Groetjes,
Erwin
Re: Opheldering
Staat 2v voor 2 venturi? Dan zal het dezelfde motor zijn als geleverd in Nederland, alleen dat de GT variant (zoals ook bij de 1.6L OHC met als verschil de spaghetti uitlaat, snellere nokkenas en weber DGAV maakt ook een verschil van 72->88pk).
Werd in Frankrijk net als in België toevallig belasting geheven op basis van cilinderinhoud?
Werd in Frankrijk net als in België toevallig belasting geheven op basis van cilinderinhoud?
Re: Opheldering
Jazeker, dat verklaart een hoop:-)
Re: Opheldering
Volgens mij is er in Frankrijk nooit geen wegenbelasting geheven, nu ook nog steeds niet, de fransen betalen tol voor bepaalde snelwegen en de rest van de "verkapte" wegenbelasting komt bij de overheid dus binnen via de accijns op brandstof en de tol die betaald moet worden, dat verklaard ook waarom er in Frankrijk zoveel diesels rijden...
Er is/was dus in Frankrijk geen wegenbelasting op cilinderinhoud of vermogen van de motor....
Er is/was dus in Frankrijk geen wegenbelasting op cilinderinhoud of vermogen van de motor....
-
- Bronzen lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 10 mei 2012, 13:17
Re: Opheldering
Belgie en Frankrijk (en het verenigde koninkrijk) en ook nog zwitserland kende in het begin een 4 cilinder Kent motor.
en dat zijn hele beste machines, beter dan de Pintos.
en dat zijn hele beste machines, beter dan de Pintos.
- n-spoorder
- site admin
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Opheldering
Hè Hans, krijgen we je nieuwe aanwinst nog te zien hier op het forum.
Gr. Carl
Gr. Carl

Groetjes N-spoorder
Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS
http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/
-
- Bronzen lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 10 mei 2012, 13:17
Re: Opheldering
ehh. In Barneveld dan maar?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast