Pagina 1 van 2

om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 18 mei 2015, 13:53
door gerrit1964
hoi, ik wil mijn capri mk3 ombouwen naar een 2.3 of 2.8 daar heb ik waarschijnlijk de complete aandrijflijn voor nodig kan mij daar iemand aan helpen en zo ja kom ik dan nog ongewenste problemen tegen of kan ik het er zo onder hangen.
mvg Gerrit

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 18 mei 2015, 19:33
door Caprimaster
Aandrijfas, versnellingsbak & motor & Capri V6 motorsteunen heb je nodig. Die zijn verschillend ten opzichte van je 1600 / 4 cilinder.
Dynamo & startmotor zijn ook anders ( ophangingspunten van dynamo zelf zitten contra ).
Radiateur heb je nodig ( aansluitingen zitten contra).
Accukabel moet je verlengen onder je subframe door naar je startmotor, daar deze aan de andere kant zit op een V6.

Achteras kom je kwa overbrenging mee weg als je een 5- versnellingsbak monteert anders is die 3.75 overbrenging echt te kort, anders opzoek naar een 3.22 of 3.09 overbrenging.
Bij een 5-versnellingsbak ombouw heb je ook een andere bak steun nodig.

Toerenteller moet je ombouwen naar een 6 cilinder exemplaar.

RDW omkeuren is geen probleem mits je kan aantonen waar de nieuwe motor vandaan komt.

Of gewoon de 2 liter versie van jou motor inbouwen. Standaard 101 pk, 125pk in een handomdraai.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 18 mei 2015, 21:47
door jvdiest
Goed om te weten is dat de inserts (schokdempers) voor ook anders zijn, dat bij een 5 bak je ook een kortere aandrijfas nodig hebt en dat de accubak bij een 4 cilinder aan de andere kant zit. Verder zal je een aantal van de kabels van de kabelboom (onder motorkap) ook moeten verleggen.

Wat Caprimaster aangeeft, het is een stuk eenvoudiger -als het je om meer pk's gaat- een 2 liter 4 cilinder in te bouwen. Kan je in principe doen zonder om te bouwen. Als je al een weber 32/36 DGAV carburateur hebt, heb je enkel een andere sproeierbezetting nodig. Koppelingsplaat zou je eventueel kunnen vervangen, afhankelijk wat er nu inzit. Hoeft niet perse.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 18 mei 2015, 22:19
door jvdiest
Heb even naar je eerdere bericht gekeken, waarin je je voorstelde. Je gaf aan op zoek te zijn naar een Capri. Wat heb je gekocht en waarom een 4 cilinder als je graag een 6 cilinder wil? Foto's zijn altijd welkom ;-)

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 18 mei 2015, 22:41
door n-spoorder
Accu zit bij een 2.3 aan de bestuurderszijde. Bij een 2.8i aan de bijrijderskant.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 19 mei 2015, 16:38
door gerrit1964
jvdiest schreef:Heb even naar je eerdere bericht gekeken, waarin je je voorstelde. Je gaf aan op zoek te zijn naar een Capri. Wat heb je gekocht en waarom een 4 cilinder als je graag een 6 cilinder wil? Foto's zijn altijd welkom ;-)
waarom ik een 4cilinder gekocht heb is deze, ik heb diverseandere auto"s bekeken en deze was als enige hard aan de onderkant en behoefde eigenlijk alleen maar carrosserie bij gewerkt te worden. op dit moment ligt er een 4cil. 2.0 scorpio motor in uit 1988.Ik heb vroeger een v6 2.0 s gehad met het kenteken 04-VM-01. en ik wilde eigenlijk een v6 weer terug.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 19 mei 2015, 17:56
door jvdiest
helder. Is inderdaad moeilijk een goed exemplaar te vinden. Ben zelf een paar weken terug een Capri mk2 wezen bekijken die op Marktplaats werd geadverteerd. Werd aangeboden met de tekst 15 jaar geleden gerestaureerd en sindsdien meeste van de tijd binnen gestaan. Ongeveer alles wat er rot kan zijn aan een Capri was rot aan deze Capri. Nog los van alle andere problemen. Week erna een ander exemplaar bekeken en die was -ondanks dat ik me het bijna niet kon voorstellen- nog erger verrot. Zelfde de binnenschermen waren helemaal weg. Gekke is dat die Capri toch beide verkocht zijn en naar verluid zouden worden gerestaureerd. Zelfs als je alles zelf zou doen is dat onbetaalbaar.

Goede (harde) exemplaren ook v6 zijn nog wel te koop, maar worden zeldzaam. Staan er nog maar weinig te koop.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 19 mei 2015, 18:11
door Caprimaster
Nog veel moeilijker word het vinden van een "goed" V6 motorblok wat niet aan revisie toe is.
Al deze blokken zijn inmiddels bejaard en hebben mega kilometers achter de kiezen uit een tijdperk dat olie olie was whatever de pijlstok op niveau hield en onderhouds beurten, nog wel eens achterwege bleven.

Heb vorig jaar 5, V6 blokken uit elkaar gehaald waarvan er maar één binnen de toleranties viel.

Over het algemeen zijn de 2,3 & 2,8 behoorlijk schaars aan het worden wat de prijs behoorlijk opdrijft en dan nog niet de zekerheid hebben dat je geen kat in de zak koopt.

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 19 mei 2015, 20:41
door Boersma
het vinden van een goede V6 is inderdaad zoals de rest ook al aangeeft een "strijd", ik heb mijn 4 pitter ook gekocht omdat het in goede staat was, het is ook een klein beetje zo dat wanneer je een capri wilt je dus ook voor een V6 gaat, reden dat deze dus vaak al bezet zijn :B
ik ben laatst nog van 4 bak naar een 5 bak gegaan en dat gaf voor mijn doen(zo A-technisch als de pest) al een mooie strijd... maar niks waar ik spijt van heb :mrgreen:
ik wens je desondanks veel succes ;f misschien ligt dit in de toekomst ook nog wel voor mij te wachten ;)
Caprimaster schreef:Standaard 101 pk, 125pk in een handomdraai.
toch ben ik dan ook wel benieuwd wat deze handomdraai mag inhouden? misschien iets voor het how-to onderdeel? haha

Re: om bouw van mk3 1.6 naar 2.3 of 2.8

Geplaatst: 19 mei 2015, 21:16
door jvdiest
Stage 1 geprepareerde kop is voldoende voor 125 pk. Hoeft er verder niets aangepast te worden, weber 32/36 dgav is voldoende. Met een Kent FR32 nokkenas hoef heb je ook geen verstelbare poelie nodig.