Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe Capri

Ben je een Capri aan het opknappen? Vertel er hier over

Moderator: n-spoorder

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Re: Nieuwe Capri

Bericht door n-spoorder » 02 apr 2016, 21:44

Kijk aan, de workshop werpt vruchten af. Was wel goed weer om buiten te polijsten.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 15 apr 2016, 11:47

Vanochtend bij de RDW geweest voor heractivering van mijn kenteken. Bij binnenkomst bleek al snel dat de informatie die ik aan de telefoon had gekregen niet juist was. Telefonisch was mijn verteld dat voor heractivering de Capri feitelijk alleen rollend hoefde te zijn en dat de kosten 80 euro zouden zijn. De realiteit was echter dat de Capri tot op de mm is nagekeken en alles technisch in orde moest zijn. Ik had (gelukkig) een hele aardige en attente keurmeester, die ook heeft geholpen met o.a. het afstellen van de verlichting.

Alles was gelukkig in orde en Capri krijgt zijn kenteken weer terug. Duurt wel iets van een week voordat ik de papieren terug heb. De keurmeester adviseerde me wel de APK er binnen drie dagen op te hebben en niet uit te gaan van de 3 weken die ik telefonisch te horen had gekregen.

Uiteindelijk heeft de keuring, die 1 uur en 15 minuten in beslag heeft genomen me 155 euro gekost.
Bijlagen
WP_20160415_09_27_50_Pro.jpg
WP_20160415_09_27_50_Pro.jpg (143.69 KiB) 897 keer bekeken

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 15 apr 2016, 11:49

Mooi!
Goed bezig Johan.
Nu ff APKtje erop en gaan.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 15 apr 2016, 20:11

Over je hoofdremcilinder..
Er zijn door de jaren heen verschillende rembekrachtigers gebruikt.
3 systemen, ATE, Girling en FAG. allen onderling niet uitwisselbaar tenzij je de bekrachtiger bij de HRC houdt.
Aan de achterkant van de rembekrachtiger staat het merk. Op de hrc staat het merk aan de zijkant.
FAG systemen kom je van oorsprong veel tegen op Capri mk2.

ATE his weer onderverdeeld in twee soorten, 3.0 & 28I is een model ( 22mm hrc ), alle overige hebben het andere model ( 20mm hrc ). Dat zie je niet aan de buitenkant maar heeft te maken met de lengte van de stift die uit de rembekrachtiger steekt en in de hoofdremcilinder gaat.
Buitenkanten van de bekrachtiger zijn verschillende vormen in, groot, klein, glad of met blokjes. Daaraan herken je niet of deze geschikt is voor de 22mm hrc of de 2.0 hrc.

Bij de 20mm hrc hoort een bekrachtiger waarvan het stiftje iets buiten de bekrachtiger steekt ( gat in de hrc is dieper ).
Bij de 22mm hrc hoort een bekrachtiger waarvan het stiftje binnen de bekrachtiger blijft ( gat in de 22mm hrc is minder diep.

Dus een 22mm hrc op een 20mm bekrachtiger betekend dat de remmen altijd iets aan staan omdat het stiftje te lang is.

Echter zijn er "foute" revisie setjes in omloop voor de 20mm hrc met de korte diepgang van de 22mm hrc. Dit levert dus problemen op met de remmen die iets aan blijven staan.

Om te controleren of dit bij jou zo is,
Afbeelding
Meet met de schuifmaat inwendig in het pijpje afstand A ( de schuifmaat kan je in het pijpje steken dat uit de hrc komt).
Meet met een schuifmaat uitwendig afstand B.
A moet groter zijn dan B. iets meer dan dat de stift buiten de rembekrachtiger steekt.

Om dit te controleren hoeven er geen remleidingen los. hrc losdraaien van de bekrachtiger en even weg buigen met de remleidingen mee tot je voldoende ruimte hebt om met een schuifmaat de afstanden te controleren.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 15 apr 2016, 23:13

@JP bedankt voor de theorieles, heeft me een stuk verder geholpen. Als je nog een foto hebt van de Ate bekrachtiger graag.

Heb de HRC losgehaald van de bekrachtiger en de zaak opgemeten. A is bij mij 50mm en B 48mm (ongeveer, moeilijk precies te meten) en het stiftje in de bekrachtiger steekt niet uit buiten de behuizing. Je zou dan ook precies het tegenovergestelde verwachten van wat er gebeurd. Er zo juist speling moeten zijn omdat het stiftje iets buiten de behuizing uit zou moeten steken.

Nu was me al eens opgevallen dat de binnenkant van HRC waar het stiftje van de bekrachtiger ingaat taps toeloopt. En daar zit het probleem. Als test heb ik eenzelfde HRC gepakt als er nu opzit en een setje slagpennen. De diameter van het stiftje op de bekrachtiger is ongeveer 9mm. Heb voor de test een slagpen van 8mm en van 4mm gepakt en op een afstand van 5cm zwarte tape geplakt.

Wat blijkt de slagpen met 8mm diameter gaat er 45mm in en die van 4mm ruim 48mm. Dat is dan ook het probleem. Scheelt 3mm en ook al ik het stiftje in de rembekrachtiger "te kort" veroorzaakt dit het probleem.

Heb ik het goed begrepen dat de HRC en Rembekrachtiger zo op elkaar moeten aansluiten, dat de HRC nog niet wordt ingedrukt (ook niet een klein beetje).

Enfin tijd om een passende bekrachtiger te vinden.
Bijlagen
WP_20160415_22_46_51_Pro.jpg
WP_20160415_22_46_40_Pro.jpg
WP_20160415_22_46_31_Pro.jpg

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 16 apr 2016, 09:34

Caprimaster schreef: Buitenkanten van de bekrachtiger zijn verschillende vormen in, groot, klein, glad of met blokjes. Daaraan herken je niet of deze geschikt is voor de 22mm hrc of de 2.0 hrc.

Bij de 20mm hrc hoort een bekrachtiger waarvan het stiftje iets buiten de bekrachtiger steekt ( gat in de hrc is dieper ).
Bij de 22mm hrc hoort een bekrachtiger waarvan het stiftje binnen de bekrachtiger blijft ( gat in de 22mm hrc is minder diep.
.
Beide rembekrachtigers zijn van de 20 HRC, beide zijn ATE.
ATE herken je aan het merkteken op de bekrachtiger thats all.
Afbeelding

Afbeelding

Dus ATE of FAG of Girling herken je alleen aan het merkteken van de fabrikant.
ATE 20 HRC systeem herken je alleen aan de lengte van het stiftje die net iets uitsteekt.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 21 apr 2016, 21:12

Heb via Eddie een andere bekrachtiger kunnen regelen. Is op het eerste zicht exact hetzelfde als de andere rembekrachtiger die ik heb liggen. Stiftje steekt uit, maar minder in vergelijking tot de Ate bekrachtiger die ik al had. Uiteinde van het stiftje is ook anders. Blijkbaar zijn er dus veel meer verschillende modellen, ook van Ate.

Heb de bekrachtiger roestvrij gemaakt met roestomvormer behandeld en in de primer gezet. Kan hij morgen afgelakt worden en hopelijk zaterdag worden gemonteerd als er APK opzit.

Update 22-4: APK is geregeld, mag er nu de weg mee op! Papieren moeten nog binnenkomen, zal wel met snailpost (Sandd) verzonden zijn.
Bijlagen
rembekrachtiger.jpg
rembekrachtiger.jpg (65.33 KiB) 851 keer bekeken

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 22 apr 2016, 21:23

Ik heb zojuist de oude rembekrachtiger eraf gehaald. Blijkt ook een Ate te zijn.

De nieuwe gepast en deze blijkt ook net iets te strak te zitten. Het pennetje dat er bovenop zit (tip Hugo) blijkt los te kunnen, zitten een ringetje achter om de afstand te verkleinen. Als het pinnetje eraf is, loopt hij niet aan. Probleem zit dus in het bovenste losse pennetje. Deze passend maken?

Verder valt me op dat de beugels achterop verschillend zijn. Links de bekrachtiger die eraf komt, rechts degene die ik er op wil zetten. Scheelt 1 cm. Geen idee wat dit verschil voor effect heeft.

Blijken in ieder geval voldoende verschillende Ate bekrachtigers in omloop te zijn.
Wat me tevens opvalt is dat er geen veer op het pedaal zit, waarvan JP heeft aangegeven dat die erop hoort te zitten.
Bijlagen
WP_20160422_20_53_04_Pro.jpg
WP_20160422_20_56_41_Pro.jpg

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 23 apr 2016, 23:38

Vandaag praktisch de hele dag met de rembekrachtiger bezig geweest. Lang verhaal kort; probleem blijkt niet met de bekrachtiger zelf, maar de beugel waarmee hij vastzit te maken te hebben. Na vanochtend een sloop capri te hebben bestudeerd en drie pogingen te hebben gedaan de bekrachtiger (verschillende, met verschillende beugels) te monteren was ik er achter.

Vanavond eenproefrit van 30 km gereden en alles voelde goed aan. Hopelijk is het probleem voor eens en altijd verholpen.

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 24 apr 2016, 00:21

Mooi!
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Plaats reactie