Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Winter/voorjaarsproject Green Machine

Ben je een Capri aan het opknappen? Vertel er hier over

Moderator: n-spoorder

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door macfocus » 27 sep 2015, 21:58

Om dit jaar er maar eens vroeg bij te zijn met de projecten, dit topic. ;)

Nadat we dit voorjaar de draagarmen vóór en bijbehorende rubbers hebben aangepakt, bleek onderweg naar Speyer en tijdens de zomerrit, dat het onderstel er niet beter op is geworden. Deels eigen schuld, door voor goedkoop te gaan en daardoor de hardste rubbers te gebruiken. Deels nieuwe inzichten.

Het weggedrag is momenteel zo, dat langsrichels (gerepareerde asfaltscheuren, spoorvorming etc. de auto alle kanten op sturen. in je eentje in de auto is dat niet fijn, met 4 man wordt het beangstigend. Inmiddels ook uitgevonden dat mijn voorveren erg weinig ruimte tussen de windingen hebben. Zijn waarschijnlijk nog 1600 veren en er ligt een 2300 v6 in...

Dat alles bij elkaar....

Kortom, tijd voor actie.
Ik zit nu in de fase van plannen maken, zodra ik weet wat ik wil ga ik wel kijken of het uitkan (verwacht van wel).

Plan:
Voortrein voorzien van nieuwe rubbers (draagarmen). Ik denk paars PU, hebben diverse mensen goed ervaringen mee.
Nieuwe schokdemper inserts. Waarschijnlijk verstelbare van GAZ oid.
Nieuwe veren. Daar licht een een uitdaging, want ik wil de auto op de huidige (lage) hoogte houden. Visueel vind ik hem nl. erg mooi liggen. Wat zijn dan de juiste veren? Mijn auto is een samensteller, dus uitgaan van wat erin zit kan niet.

Mogelijke oplossing zoals door Caprimaster aangedragen: Speciale schroefbussen op de veerpoten lassen, waarmee je de veren instelbaar maakt. Dan kan ik spelen en naar mijn doel toe werken, zonder het risico te lopen verkeerd spul te kopen en monteren.
Afbeelding
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450


Eventueel zijn een set nieuwe achterveren ook aan de beurt.


Doel:
Een comfortabel rijdende en strak sturende auto met een voorspelbaar en veilig weggedrag.
Sportief is niet belangrijk. Blijft een oude auto, met starre achteras e.d. wordt nooit een moderne BMW/FORD en dat hoeft ook niet.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door n-spoorder » 28 sep 2015, 02:29

Dat zijn nogal wat plannen.

Paars PU zou ik niet gebruiken. Ik kan je nog wel een paar gedemonteerde PU rubbers laten zien van mijn achterschokbrekers. Na geklapper hiervan deze wederom vervangen voor de meegeleverde rubberen. De paarse PU rubbers waren helemaal plat geworden. Dat spul komt er bij mij niet meer op. Het oranje PU spul van Flo-flex daarentegen is tot nu toe wel goed bij mij (stabilisatorstangen enz)

Succes
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door bartmk2 » 29 sep 2015, 10:29

Wat betreft je voorveren; ik heb zelf veren van 2.8 injectie, die hebben genoeg windingen en is standaard wat verlaagd. Maar schroefveren is natuurlijk helemaal fraai ;-)

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door toxicnick » 30 sep 2015, 19:23

serieuse plannen arjen!
kun je hem mooi aan de grond zetten wordt ie nog lager :P kun je onder slagbomen doorrijden dalijk haha

en PU, ik begin er niet aan!

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door macfocus » 25 okt 2015, 12:10

Goed,

Gisteren eens even degelijk huiswerk gedaan samen met JP en Linda.
Schroefveren zoals eerder bedacht gaat hem niet worden.
Reden: de schroef met veer komt naast de band, en met mijn velgen hou ik dan ± 1 cm ruimte over tussen band en schroef + veer. Da's veel te weinig. Ik wil geen spacer oid, dus dat valt af.
Voordeel, scheelt geld :)

Dus,
Voor:
GAZ GZGA14103 Top adjustable dempers (kan evt. ook Bilstein B6, maar die zijn niet instelbaar en duurder. Merk boeit me helemaal niets)
190 lbs veren -1" (= 1 inch verlaagd) (CS131)
Superflex paarse rubbers voor de TCA's om de gele PU's te vervangen(draagarmen voor) (SF0930KSS + SF0420KSS)

Achter:
Lesjöfors veren (pakket, geen enkelblads) Keuze voor pakket is, dat het feitelijk niet veel uitmaakt en de auto er origineel mee is geleverd.
Indien de nieuwe veren geen rubbers hebben, dan Superflex PU erin, anders lekker de nieuwe rubbers die erin zitten.
Superflex PU rubber voor de veerschommel boven. (SF0934K)

Dit gaat best geld kosten, dus even kijken hoe het met het werkaanbod gaat (ziet er zeer goed uit).
Daarnaast eens even gaan bedenken hoe ik dit ga doen, want mijn garage is hier eigenlijk te klein voor.
Doel is om dit voor het volgend seizoen af te hebben.
Laatst gewijzigd door macfocus op 09 feb 2016, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door Capri76Ron » 25 okt 2015, 18:45

Lesjofors multi bladveren worden geleverd met rubbers en bussen voorgemonteerd. Enige wat je er aan moet doen is spuiten. Ze staan bij levering in een grijze primer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door n-spoorder » 25 okt 2015, 18:53

En gebruik dezelfde bouten en moeren waar nu je bladveren mee bevestigd zitten. Pak je een andere bout met een metrische maat, die is iets kleiner en zit dan ruimer in de bussen. Daar krijg je geklapper van. De bouten aan de voorkant er uit halen kan nog eens een lastig klusje zijn.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door macfocus » 25 okt 2015, 19:04

Capri76Ron schreef:Lesjofors multi bladveren worden geleverd met rubbers en bussen voorgemonteerd. Enige wat je er aan moet doen is spuiten. Ze staan bij levering in een grijze primer.
Dacht ik al, scheelt weer, want PU bussen hiervoor zijn duur. Zank yoo very mug
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door macfocus » 25 okt 2015, 19:06

n-spoorder schreef:En gebruik dezelfde bouten en moeren waar nu je bladveren mee bevestigd zitten. Pak je een andere bout met een metrische maat, die is iets kleiner en zit dan ruimer in de bussen. Daar krijg je geklapper van. De bouten aan de voorkant er uit halen kan nog eens een lastig klusje zijn.
Had geen plannen om andere bouten te gaan gebruiken, dus dat zou goed moeten gaan. Had al eens begrepen dat dat nogal vast kan zitten.
Heb er nog nooit zelf naar gekeken, dus dat gaan we txt wel zien.
Mocht iemand op de onderdelendag een setje van die bouten zien liggen voor een fijn prijsje, dan hou ik me aanbevolen. Ik vermoed dat een setje op reserve wel handig kan zijn.
Kan er zelf helaas niet bijzijn deze keer.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: Winter/voorjaarsproject Green Machine

Bericht door Capri76Ron » 25 okt 2015, 19:11

Behalve dat die voorste bouten vast kunnen zitten, kun je er nog eens onmogelijk bij!!! Is een vervelend klusje, maar de aanhouder wint.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast