Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Caprimasters winterproject...

Ben je een Capri aan het opknappen? Vertel er hier over

Moderator: n-spoorder

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Caprimasters winterproject...

Bericht door Caprimaster » 04 dec 2016, 17:32

Is zojuist begonnen...
Afbeelding

Word vervolgd..... :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Re: Caprimasters winterproject...

Bericht door macfocus » 04 dec 2016, 19:48

Ben benieuwd wat je tegenkomt.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 10 dec 2016, 17:38

Genoeg plannen en genoeg tijd.
Maar beginnen bij het begin.
Ik heb sedert begin dit jaar problemen met mijn cilinderkoppen. Elke 500km uitlaat kleppen stellen ( te strak ).
Dit is niet goed en daar ik met experimentele cilinderkoppen rijdt moest de boel uitelkaar om de oorzaak te achterhalen.

Het experiment; Koppen van een 2,3 & 2,6 kan je niet voorzien van geharde klepzetels. De ruimte tussen kop en koelkanaal onder de klepzetel is 5mm. Voor het zetten van geharde klepzetels ( zijn dikker) ga je dus gelijk door de kop heen..
Tuurlijk, je kan de geharde klepzetel af frezen tot 4mm en een even zo diep gat maken in de kop ( hou je 1mm vlees over...) Maar met iets wat gemiddeld 4000 keer per minuut heen en weer tikt op die plaats krijg ik daar persoonlijk geen goed gevoel bij.

het experiment behelsde grotere kleppen van een 2,8 en een nieuwe klepzetel gefreesd naast de oude. Het doorgangsgat onder de klep blijft dus even groot. Maar je creëert een nieuwe zetel om de oude ingeslagen zetel en maakt daarmee de cilinderkop van onbruikbaar weer bruikbaar.

Nu de Capri toch "binnen" staat gelijk maar even een 5 versnellingsbak T9 klaar laten maken door Henk van http://www.rs-rebuilding.nl/.

Henk had vorig jaar voor mij een 2,3 HD 4 versnellingsbak klaar gemaakt ( ouderwetse bullit proof stangenbak).
Maar met 200+ pk op de tap is de 4de versnelling te kort. Hij gaat zogezegd hangen in de toeren.
Ik had het differentieel al door Henk laten ombouwen van 3.22 : 1 naar 3.09 : 1 maar dat bracht geen tevredenheid. Hij reedt gewoon niet lekker met 120km/u.
Een motor moet een beetje werken wil hij lekker rijden. In mijn geval had ik al teveel pks en gaat de motor een beetje freewheelen, hangen in het toerental.

Die 4 bak is bullit proof maar ik wilde weer terug naar de 5 bak. T9's zijn normaal goed voor een 170 pk maar na overleg met Henk mijn oude T9 groot onderhoud laten uitvoeren en enkele modificaties laten toepassen.
Bak is geheel uitelkaar geweest. En de price as is afgedraaid naar 12.7mm zodat deze past in het oude type kleine toplager.
Afbeelding

Henk Venzeyl van http://www.rs-rebuilding.nl/ had al aangeboden de oorzaak van de inslaande uitlaatkleppen te onderzoeken.
Dus bovenkant blok uitelkaar en naar Henk.
Door mijn turbo is de verbranding veel heter een derhalve zullen problemen sneller de kop boven water steken.
De oorzaak was gauw gevonden. Het revisie bedrijf ( lokaal) wat de cilinderkoppen had klaargemaakt ( ik kan niet alles zelf ) heeft geen goed werk geleverd. Klepzetels niet goed gefreesd en versleten klepgeleiders genegeerd.

Henk bouwt nu twee nieuwe koppen naar mijn idee, met RVS in & uitlaatkleppen ( vanwege de hogere temperaturen )
Afbeelding

Het toeval wil dat tijdens demontage bleek dat de carburateur voetpakking er ook tussenuit geblazen was.
Alles word weer fris en fruitig straks.
1973 Ford F250
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 10 dec 2016, 19:29

Mooi om te lezen en volgen. Ik vind het al voldoende uitdaging om mijn blok stock op te bouwen ;-)

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 10 dec 2016, 20:16

Kijk, plan was dus denkelijk goed, uitwerking minder....
Ben benieuwd hoe die zich straks houdt.

Interesse in mijn Capri?

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 31 dec 2016, 16:23

Vorderingen...

Koppen klaar.
Dit maal A9 koppen als basis gebruikt ( '79- ). Voordeel betere flow en de inlaatspruitstuk verwarming waardoor de motor beter loopt met een koude motor. Dit is wel een nadeel met de turbo ( nog meer warmte ) maar dat nemen wij voor lief. Ik rijdt geheel zonder chokekleppen ( geen plaats voor ) wat de koud start en de eerste kilometers nog wel eens tot een uitdaging maken, vooral als het koud is buiten.

Uitleg, de '79 - versies hebben wat emissie beperkende maatregels waaronder de inlaatspruitstuk verwarming.
Inlaat spruitstuk verwarming zorgt ervoor dat de motor sneller van choke afkan en dus sneller aan de CO norm voldoet ( ik meen dat de eis toen 12 minuten was ).
Echter hebben de koppen en het inlaatspruitstuk verbeterde kanalen wat uiteindelijk het vermogen naar 115pk opkrikte ontdanks dat de compressie verhouding iets lager is. -'79 AN/DN koppen hebben een 36cc compressiekamer. '79- A9 koppen hebben een 38cc kamer.

In mijn geval gaat de compressie verhouding van 9,46 : 1 naar 9,15 : 1 ( meten is weten, en dan ff rekenen )

Wederom de koeling gemodificeerd doormiddel van de extra koelkanalen zoals beschreven in diverse lectuur.
Afbeelding
Uiteraard eerst even proef geboord in mijn mock-up kop alvorens ik de modificatie doorvoerde in de nieuwe koppen.

RS-Rebuilding heeft mooi werk geleverd.
Afbeelding
Afbeelding
Kleppen vergroot van 37mm naar 42mm inlaat en 32mm naar 36mm uitlaat

Koppen vandaag geassembleerd en weer op het blok gemonteerd.
Afbeelding

Inlaatspruitstuk kreeg ook een modificatie.. bovenste op de foto
Afbeelding
Hierover later meer als de rest van de benodigdheden arriveren.
1973 Ford F250
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 31 dec 2016, 16:26

Lekker bezig!

Interesse in mijn Capri?

toxicnick
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door toxicnick » 31 dec 2016, 17:22

tuning op hoog niveau. leuk om te lezen dit :)

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 31 dec 2016, 20:14

Dit gaat mijn verstand te boven. Je hoeft geen techneut te zijn om Capri liefhebber te zijn maar het is wel makkelijk. Mooi werk.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 07 jan 2017, 17:38

En weer een stapje verder..
Over het inlaatspuitstuk...
Ik rij al jaren met methanol (50%mix) injectie. Methanol en water onttrekken zeer veel warmte aan hun omgeving als het verdampt. Het is een soort van intercooler en de oorsprong vind zich terug in de jaren 20.
Het had een grote opleving in de 2e wereld oorlog.
Methanol is tevens octaan verhogend en water is tevens reinigend.
Samengevat, intercooler + octaan verhoging + verbrandingskamer reiniging = ;f

Ik spoot dit normaal gesproken in boven de carburateur. Dit leverde wat ongewenste bij effecten op. Nu dus een modificatie onder de carburateur met als gunstige bijkomstigheid, versleten tandwieltjes op de carburateur hebben geen invloed meer. Het is nu één groot gat onder de carburateur die alle cilinders vult.

Hiervoor diende ik de huidige twee gaten spacer te verruilen voor een open gat versie. Opdat het inlaatspruitstuk ook twee gaten heeft diende deze met behulp van een dremel een beetje aangepast te worden.
Het EGR kanaal moest afgedicht worden.

Spacer ( linksboven op de foto ) werd custom made CNC voor mij gemaakt in Amerika.
Uiteraard moest ik even wat pakkingen knippen..
Afbeelding

De verschillen..
Afbeelding
Links de rembekrachtiger aansluiting, rechts de carterventilatie aansluiting, midden onder de injector, rechts onder de vacuüm aansluiting.

De injector..
Afbeelding

Het geheel..
Afbeelding

Uiteraard moest er een voorraad tank komen voor de methanol..
Die maakte ik uit een water boiler van een Boeing. De warmte elementen verwijderd, een nieuwe deksel gemaakt, een brandstof vuldop van een boot en een beugeltje van scrap staal.
Afbeelding

De Capri heeft inmiddels 20 minuten gedraaid en de koppen & het inlaatspruitstuk zijn hierna gelijk volgens de voorschriften na getrokken.
Morgen als de boel weer afgekoeld is nogmaals kleppen stellen en de boel afmonteren.
1973 Ford F250
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II