Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

oliedruk

Plaats hier je bericht als je vragen hebt over de Motor, Carburateur, koeling .....enz

Moderator: n-spoorder

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: oliedruk

Bericht door jvdiest » 06 mei 2016, 23:52

Is een ohc die hebben een hogere oliedruk. Meter is van een 6 cilinder ben er van uit gegaan dat het dezelfde meter is. Wellicht dat dat het verschil maakt.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: oliedruk

Bericht door n-spoorder » 07 mei 2016, 17:01

Zover als ik weet zit er alleen verschil tussen 4 en 6 cilinder in de toerenteller.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: oliedruk

Bericht door jvdiest » 10 mei 2016, 22:23

Oliedruk zitten tussen de 3 bar bij 750RPM en max 4 bar bij toeren hoger dan 2000 RPM. Motor is nog niet warm. Lijkt dus netjes binnen specificaties (tussen de 1 en 5 bar)


jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: oliedruk

Bericht door jvdiest » 11 mei 2016, 20:23

zojuist even op de meter gekeken in de andere capri. De oliedruk volgens de meter (Equus) is 5 bar bij 1500 RPM. Dat lijkt me aan de hoge kant, weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar de Equus oliedrukmeter is. Zal de oliedruk binnenkort eens meten met mijn losse drukmeter.

Kan iemand uitleggen hoe het werkt met oliedruk? Wat bepaalt de oliedruk en hoe kan deze aangepast worden mocht het nodig zijn?

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: oliedruk

Bericht door n-spoorder » 11 mei 2016, 22:20

Kracht van olie pomp, temperatuur van de olie. Hoe warmer, hoe dunner hoe lager de druk, dus dunnere olie er in.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: oliedruk

Bericht door macfocus » 11 mei 2016, 22:23

Het lijkt mij dat warmere olie wel dunner wordt, maar daardoor ook uitzet.
Dus je druk blijft ± gelijk.

Ik zou er geen dunnere olie indoen, gewoon fabrieksspecificaties aanhouden.
5 bar is wel veel, dat wel.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: oliedruk

Bericht door n-spoorder » 11 mei 2016, 22:26

Als de olie dikker is gaat hij moeilijker door de pomp. Je Capri geeft bij koude motor ook meer druk aan op je meter dan dat hij warm is. Je kunt je er druk om maken maar Johan rijd al jaren zo dus ik zou het lekker zo laten.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: oliedruk

Bericht door jvdiest » 11 mei 2016, 23:08

Ben gewoon geïnteresseerd in het complete technische verhaal. Hoe werkt de oliepomp, wat bepaalt de druk, hoe wordt omgegaan met overdruk, heeft de montage van de motor hier nog iets mee te maken enz. + wat is de oorzaak van een te lage oliedruk, ik begrijp dat dat slijtage is, maar welke delen betreft dat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast