Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Plaats hier je bericht als je vragen hebt over de Motor, Carburateur, koeling .....enz

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Bericht door Gert Jan Pieterse » 22 mar 2016, 07:58

hoi allemaal,

een tijdje terug liep mijn motor (2.8i V6, PRB dus oorspronkelijk uit een Granada) niet echt lekker meer. Bij het stellen van de kleppen bleek 1 tuimelaar, bij cilinder 4 (dus links voorin) versleten. Deze vervangen, en toen liep ie 100 km prima. Daarna weer beroerd.

Bij controle bleek de nieuwe tuimelaar al helemaal versleten. Beetje dom van mij, want de tuimelaaras was op dat punt ook versleten, dus die heeft de nieuwe tuimelaar ingevreten. Voor de zekerheid maar 2 nieuwe assen en 12 nieuwe tuimelaars rondom gemonteerd. (En netjes ingesmeerd met motorolie natuurlijk)

Motor liep als een zonnetje :)

Maar toen... voor de zekerheid na 50 a 100 km nogmaals de kleppen gecontroleerd. 11 tuimelaars zijn tip top, maar eentje, weer precies de voorste aan de linkerkant, dus bij cilinder 4, is weer gaan slijten! Zowel in het gat van de tuimelaar als op de as zijn groeven als slijtsporen te zien. En, er zit op deze tuimelaar helemaal geen olie meer.

Begrijpt iemand waarom ik hier geen olie meer krijg?
- de tuimelaar as heeft de juiste verdeelgaten, en zit niet verstopt oid.
- de tuimelaar ernaast heeft wel gewoon olie.

Ik hoor het graag!!!
IMGP5091.jpg
Foto as van tuimelaar. Geen olie meer te zien op klepsteel, stoterstang en as.
IMGP5091.jpg (131.51 KiB) 1007 keer bekeken

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Bericht door macfocus » 22 mar 2016, 22:05

Zo maar even een wild guess, hoe is je oliedruk?
Ik weet zo miet waar de aanvoer ziet van d olie op je tuimelaars, maar als die aan de andere kant zit...
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Re: Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Bericht door Gert Jan Pieterse » 23 mar 2016, 08:17

de druk is, tijdens normaal lopen, tussen de 2 en 4 bar geloof ik. De meter staat iig ruim boven het 'rood' maar net onder het midden. Zou toch goed moeten zijn hoop ik?

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Bericht door macfocus » 23 mar 2016, 08:45

Ik heb de waardes niet bij de hand, maar iemand anders hier heeft dat vast wel paraat.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Probleem smering bij 1 nieuwe tuimelaar

Bericht door n-spoorder » 23 mar 2016, 20:43

Je kunt de oliedruk meten met een separaat meter. De waardes moeten ongeveer zijn 1 bar bij 750 t/min. en 2,75 a 3 bar bij 2000 t/min. Je kunt gewoon de nippel van je oliedruk meter loshalen van het blok en daar de separaat olie drukmeter op aansluiten.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast