Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

olie op de bougies

Plaats hier je bericht als je vragen hebt over de Motor, Carburateur, koeling .....enz

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

olie op de bougies

Bericht door jvdiest » 11 jun 2016, 13:11

Het was me opgevallen dat de Capri (JPS) rookt uit de uitlaat. Meer dan mijn andere Capri doet. En ik heb ook het idee dat hij olie verbruikt. Heb er nog niet veel mee gereden, dus moeilijk te zeggen hoeveel.

Vandaag met het afstellen van de motor bezig geweest, hij stond te rijk en ook de bougies eruit gedraaid. Vooral de bougie uit de 3e cilinder was toch wel heel vochtig van de olie (zie foto). Lijkt me niet de bedoeling. Voor zover ik weet kunnen er maar twee redenen voor zijn. 1) de zuigerveren zijn versleten of 2) de klepseals zijn niet goed.

Compressie is echter goed en de klepseals heb ik na de revisie van de cilinderkop er nieuw opgezet. Ik weet zeker dat de klepseals goed aansloten op de kleppen. Wellicht dat ze te strak zaten en los zijn gekomen als dat al kan?

Enfin is er een manier zonder de boel uit elkaar te halen waar het probleem zit? Bij de klepseals of de klepveren?
En kan het kwaad als ik er zo mee doorrij. Ik rij er weinig mee. Lijkt me een mooi project om in de winter op te pakken.
Bijlagen
bougie.jpg

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Re: olie op de bougies

Bericht door macfocus » 12 jun 2016, 09:12

Truukje me een beetje olie op de zuiger doen tijdens compressie meten.
Dan kun je afleiden waar het zit. ( onder of boven)

Ff zoeken op het forum, daar moet wel iets ever staan meen ik.
Anders ff googlen
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 12 jun 2016, 12:02

ik heb de compressie zojuist getest, alle vier de cilinders 12 bar (4e zelfs iets meer). Beter kan dus eigenlijk niet aangezien de normale waarde tussen 11 en 13 hoort te liggen. Neemt niet weg dat ik nu niet weet waar de olie vandaan komt. Las ook ergens dat het kan voorlopen tijdens de inloopperiode. Ik heb echter enkel de cilinderkop gereviseerd, niet het onderblok.

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 12 jun 2016, 12:43

Hoe zit het me je carterventilatie?
Rookt ie al direct bij het starten (ik meen van wel), dan toch je klepseals of iig olie van bovenaf.

Interesse in mijn Capri?

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 12 jun 2016, 13:20

Het afstellen van de mengverhouding gisteren heeft geholpen. Hij rook niet meer direct naar het starten. Kwam redelijk wat rook uit. Hij rookt nu pas na een paar minuten, maar slechts beperkt. Komt dan ook zwart gekleurd vocht uit de uitlaat.

Mijn aanname was dat de bougie op de foto bij de eerste post zwart was vanwege de olie. Dit kan natuurlijk ook onverbrande benzine zijn. Heb de bougie eraf gehaald met een warm gelopen motor, als het benzine is heeft het geen tijd gehad te verdampen. Weet niet hoe waarschijnlijk dat is, maar daar kom ik vanzelf achter. Ga dat nog testen.

Betreft de Carterventilatie. Hoe weet ik of die goed werkt? Ik heb even gegoogled, maar wordt daar niet veel wijzer van.

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 12 jun 2016, 14:30

Als ik dat zelf wist ; )

Interesse in mijn Capri?

Plaats reactie