Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

hoog olieverbruik

Plaats hier je bericht als je vragen hebt over de Motor, Carburateur, koeling .....enz

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

hoog olieverbruik

Bericht door jvdiest » 12 sep 2016, 21:17

De motor in mijn JPS (OHC) heeft een hoog olieverbruik van ongeveer 1 liter op 1000 km.

Wat ik hier over kan vertellen:
- Ik heb er nu +/- 2000 km mee gereden en probleem is niet minder of erger geworden;
- 3 van de 4 bougies zijn nat met olie;
- brandstofverbruik is hoger dan in mijn andere capri met ook een ohc blok, ongeveer 1 op 8 ipv 1 op 10 a 11;
- heb al een brandstofadditief geprobeerd, maar dat had geen effect,
- Caterventilatie lijkt in orde;
- Cilinderkop volledig gereviseerd, inclusief nieuwe klepsteelrubbers (kunnen die los zijn geraakt?);
- Nieuwe koppakking
- Toen cilinderkop los was geen rare dingen gezien aan cilinderwanden;
- Compressie op alles cilinders is 12 bar;
- Blok heeft een tijdje stilgestaan toe ik met de restauratie van de Capri bezig was;
- Ik merk tijdens rijden geen roetwolken op, in vergelijking met mijn andere Capri koud wel wat meer rook uit de uitlaat. Kan echter ook lijken.

Lijkt mij dat er nog maar 1 oorzaak over kan zijn en dat zijn de olieschraapveren. Is dat een juiste diagnose?
En is het dan waarschijnlijk dat ze vastzitten door vervuiling die ik er met een olieadditief zoals Forte Engine Flush af kan krijgen (zonder de motor of rubbers aan te tasten)?

Hoor het graag, als ik kan voorkomen dat ik het blok uit elkaar moeten halen, heeft dat mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: hoog olieverbruik

Bericht door n-spoorder » 12 sep 2016, 22:27

Staat de olie op de bougies (buitenkant) of bedoel je dat het ontstekingsgedeelte nat is. De bougies zijn conisch en hebben geen afsluitring. Bij mij waren er 2 nat bovenop. Ik heb nieuwe gepakt en de aansluiting van de conische aansluiting goed schoongemaakt en de nieuwe bougies goed vast gedraaid. Ze blijven nu droog. Hierdoor kun je ook olie verliezen.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: hoog olieverbruik

Bericht door macfocus » 12 sep 2016, 22:53

Truukje met een beetje olie op je zuiger (via het bougiegat). Compressie meter erop en even rond laten gaan.

Eerst "Droog" meten en dan met olie erop.
Op basis van wel/geen verschil in compressie kun je dan redelijk uitsluiten of het in het onderblok of in de koppen zit.
(Hopen dat ik het goed zeg:)
- Met olie op de zuiger -> hogere compressie = probleem in onderblok (de olie dicht af waar je veren het niet (meer) doen)
- Met olie op de zuiger -> geen verschil = Probleem in de kop.


Als ie rookt bij koude start dan klinkt dat als klepsteelrubbers, maar 1:1000 zal niet alleen klepsteelrubbertjes zijn denk ik.
Overigens valt 1:1000 binnen de toleranties, maar ik snap dat je het beter wilt hebben.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: hoog olieverbruik

Bericht door Caprimaster » 13 sep 2016, 07:06

Zoals Arjan al beschrijft even testen.

Vwb je onderblok. als je zuigerveren vast zitten door lange stilstand dan ziet je boring er nog fris uit maar zal het olieverbruik toenemen.
Truukje met remvloeistof op de zuigers wil dan nog wel eens helpen. Even laten intrekken en dan motorstarten en laten draaien todat de rook uit je uitlaat verdwenen is..

Kan ook als nog in de kop zitten als je kop maar half gereviseerd is.
Als je klepgeleiders teveel speling heft zal een kleprubber niet veel doen.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: hoog olieverbruik

Bericht door jvdiest » 13 sep 2016, 08:58

Bedankt voor de reacties. Ik zal nog een keer de compressie meten zoals Arjen voorstelt.

Betreft de klepgeleiders. Dit is allemaal nagekeken bij revisie en er zijn 3 of 4 klepgeleiders vervangen omdat ze teveel speling hadden.

Als het op basis van de test in het onderblok blijkt te zitten, hoelang moet de remvloeistof dan intrekken voordat ik hem start. Weet niet wat even is in dit geval.

En is er risico bij het gebruik van Forte? Is er kans dat keeringen ed beschadigen en gaan lekken?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: hoog olieverbruik

Bericht door Caprimaster » 13 sep 2016, 16:14

Google leert dat men de vloeistof een nacht op de zuigers laat staan.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: hoog olieverbruik

Bericht door toxicnick » 02 okt 2016, 21:26

ik heb hetzelfde gehad bij mij waren het de klepsteelrubbers.

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: hoog olieverbruik

Bericht door Capri76Ron » 03 okt 2016, 21:19

toxicnick schreef:ik heb hetzelfde gehad bij mij waren het de klepsteelrubbers.
Bij mij ook.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast