Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Motor reviseren of vervangen door een andere?

Plaats hier je bericht als je vragen hebt over de Motor, Carburateur, koeling .....enz

Moderator: n-spoorder

Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Gert Jan Pieterse » 16 dec 2016, 17:40

hoihoi,

mijn motor doet t niet meer... zoals ik eerder aangaf in een post versleten de tuimelaars heel snel, nu blijkt dat er helemaal geen olie bij de tuimelaars kwam. Waarschijnlijk verstopping in kanalen of misschien, heel dom, verkeerd gemonteerde koppakkingen. Oliedruk in de rest van de motor was wel prima.

Nu verwacht ik dat er slijpsel door de hele motor is rondgepompt, en daarmee alle lagers wel versleten zullen zijn. Ik kan er nu dus voor kiezen om de motor te (laten) reviseren, of wellicht helemaal te vervangen.

Nou dacht ik: het is wel gaaf om een 2.8 V6 te rijden, maar heel comfortabel (geluid) en goedkoop (verbruik 1:7) is het niet. Is het nu wellicht de tijd om een andere, moderne motor er in te zetten?

Heeft iemand er ervaring mee welke moderne motoren in de capri zouden passen? Enige aanpassingen aan motorsteunen, koppeling en v-bak huis zijn geen probleem; ik ben immers werktuigbouwkundige. Het liefst zou ik een motor uit een schade auto van ~ 5 jaar oud er in zetten.

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Gert Jan

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Caprimaster » 16 dec 2016, 19:05

Welke V6 zit er nu in??
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Gert Jan Pieterse » 17 dec 2016, 09:52

een PRB, dus de 2.8i uit de Granada. Voor zover ik weet vergelijkbaar met of hetzelfde als de PRC.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Caprimaster » 17 dec 2016, 19:18

150pk versie dus omdat het een Granada motor betreft.

5 versnellingsbak ?? Gezien je verbruik in ieder geval niet.
Welke eind overbrenging heb je in je achteras ??
Geluid hangt van je uitlaat af en isolatie in je Capri.

Tja alles wat je nu gebruikt koopt aan 2800 - 2900 is oud en gebruikt met een onbekende geschiedenis.
Uit ervaring kan je dan net zo goed je eigen motor reviseren. Dan is alles weer nieuw en kan het er jaren lang weer tegen aan.
Revisie kost gemiddeld rond de €3000,- ( bij mij ) kan op iets minder uitkomen maar kan uiteindelijk ook meer kosten naar gelang het werk nodig. De totale kosten komen pas boven drijven als het blok open is ter inspectie.

Voor wat betreft een moderne motor. Je fantasie is je enigste grens. Alles wat achterwiel aangedreven is kan je er compleet inhangen. ( dit in verband met koelwater circulatie, versnellingsbak configuratie ) enzovoort.
Alles modern is EFI dus een hoop elektronica spaghetti komt er bij kijken. Stand Alone management systemen zoals Vems & Megasquirt, KDFI enzovoort zijn bijkomende kosten.
Aangezien je Capri van 1974 is zijn ook de Volvo T5, V8, V10 En V12 opties open.
Turbo Diesel ( Audi of BMW ).

Ford Ranger 4liter V6 is een redelijk makkelijke conversie. Transmissie van je eigen kan er aan. Motorsteunen schijnen ook te passen, hou je alleen de EFI en ontsteking over.

Jaguar 3.0 is de in lengterichting geplaatste versie van de Mondeo ST220 motor en is ook een geschikte kandidaat.

De enigste queste is: hoelang mag het project duren. Een nieuw type motor inbouwen is niet 1 2 3 gebeurd en rijklaar.
En motor revisie van je huidige motor kost naar verlang van verkrijgbaarheid onderdelen en machinale bewerkingen hooguit een paar maanden en je kan weer rijden.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door n-spoorder » 17 dec 2016, 21:27

Ieder zijn mening en kijk op zijn auto maar een jaren 70 Capri met een hyper moderne motor is afbreuk aan je Capri. Ik zou zeggen reviseer je motor en houd de bedrading origineel. Ik heb een Capri gehad met een modernere Sierra motor. De bedrading was een grote bende. Als er een storing zou ontstaan kan geen schema je meer helpen.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Gert Jan Pieterse » 10 jan 2017, 10:50

Bedankt Caprimaster voor de tips! Ik zal er eens naar gaan kijken wat die andere motoren doen, al klinkt een 4 of 3 cilinder niet als veel zuiniger haha. Begrijp ik het goed dat jij blokken zelf reviseert?

En n-spoorder, ik begrijp wat je bedoelt, maar de huidige Granada motor in een 4-cyl Capri zorgt ook al voor een, ehm, bijzonder dradenschema dat niet een samenspel van meerdere boeken is geworden... helaas. En tja, origineel is mijn auto in geen geval meer, met andere koplampen, stoelen, motor, bak, enz enz... en ik hoop mn nog een tijd te hebben, dus dan is restwaarde niet het belangrijkste aspect er aan!

FYI, er ligt nu een 4bak in, maar heb nog een 5bak klaar liggen, dat lijkt me idd ook een hoop schelen. Overbrenging in diff heb ik even niet paraat, maar ik meen me te herinneren dat er nog 1 sport achteras bestaat die een hogere overbrenging had, dus evt zou ik op zoek kunnen gaan naar die as...

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Caprimaster » 10 jan 2017, 13:16

Wij reviseren inderdaad motorblokken. Enkele details vind je in mijn topic onder de projecten.
Wat is jou Capri van oorsprong, 1600 of 2000. Dit ivm de eindoverbrenging die je nu hebt.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gert Jan Pieterse
Beginnend lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2014, 08:58

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Gert Jan Pieterse » 27 jan 2017, 15:06

hoi Caprimaster,

ik zal het reviseren overwegen als ik beter weet wat de oorzaak is van de motorproblemen! Een buurman van me is monteur en hij weet wellicht ook een adres, dus ik denk er nog even over.

Er lag oorspronkelijk een 1600 motor in.

ik heb nog even mn boeken met aantekeningen er bij gepakt. Een paar jaar geleden had ik het diff al open gemaakt voor de een of andere reden, en toen heb ik 9 op 31 tandjes geteld, dus 1:3.44. De as leek het meeste op een calisbury.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door Caprimaster » 27 jan 2017, 18:12

Even een resume van je verhaal.

Je herrie en verbruik zijn te verklaren door de mogelijk hele korte achteras verhouding je je wellicht hebt. 3,44:1 (2.0 overbrenging) Dat vind een 2800 ook niet echt fijn. Motor heeft een beetje weerstand nodig om lekker soepel te draaien.
Een 5 bak lost dit op.
3.09 er in vind hij een stuk lekkerder, & of een 5-bak. Maar met alleen de 5-bak heb je al een hoop plezier.

Voorwat betrefd je oliedruk, Je hebt oliedruk op de pomp. Je meter zit aangesloten net na je pomp ( minst ideale situatie ).
Of je dus oliedruk in het blok hebt is dus eigenlijk onbekend.

Welnu koppakking verkeerd is niet de oorzaak, oliekanaal naar de kop loopt via een kopbout.
Wat wel kan is dat je versleten krukas/drijfstang lagers hebt. Dan verlies je veel oliedruk langs deze lagers waardoor er niets overblijft naar boven toe.
Door dat de oliedrukmeter nog voor de krukas zit, helemaal aan het begin van het smeer systeem zie je dat niet direct op de meter.

Dit is niet ongewoon bij een 2800 door zijn lange slag ( 2300 & 2600 hebben er minder last van ). Vaak is het opnieuw slijpen van de krukas + overmaats lagers afdoende.

Ik kan pas echte diagnose stellen als ik het blok open heb. Dat betekend ook dat wij het blok open moeten maken zodat wij deel voor deel kunnen inpecteren. ( ik zeg wij als in CaprimasterS, M & V )
Vooralsnog is mijn mening, die 2800 nieuw leven in blazen, die 5 bak er achter en genieten.

Diagnose stellen ( volledig je blok demonteren en inspecteren ) kost bij mij €25.
Die gaat in mindering bij een eventuele revisie.

Het heeft geen verplichtingen. Het is aan jou wat je er mee doet. Besluit je om hem mee te nemen dan krijg je hem in onderdelen gewoon mee. Even goede vrienden.

Tuimelaars assen & tuimelaars heb ik genoeg voorraad van.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Motor reviseren of vervangen door een andere?

Bericht door n-spoorder » 27 jan 2017, 19:42

25,00 is niet duur voor een diagnose stelling.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast