Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Remolie

Stel hier je vragen over remmen en remdelen

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Remolie

Bericht door n-spoorder » 03 mar 2013, 16:55

Er is het afgelopen weekend bij mij een discussie ontstaan over de te gebruiken remolie. De meesten zeggen DOT4 is de vervanger voor DOT3. Chris Hanegreef gaf aan dat DOT4 flexibele rubberen remleidingen gaan aantasten. DOT3 olie is moeilijker te verkrijgen.

Dit is wat ik vond op een ander forum:


DOT

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.
Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing
Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.

Toepassing DOT-3: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Toepassing DOT-4: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Deze remvloeistof is uitermate geschikt, daar waar rekening moet worden gehouden met hoge remsysteem temperaturen en daar waar lage temperaturen voor komen in combinatie met ABS-systemen.

Er zijn kleinere merken die een siliconen toevoeging in de Brake Fluid mengen om het zodoende te verkopen als DOT-5 maar blijf hier vanaf want met siliconen krijg je absoluut problemen.
Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.

<_<

ps
gebruik zelf gewoon DOT 4 en er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Ook dit heb ik gevonden:

Er is veel te doen over dat Dot gebeuren.
In Dot 4 en Dot 5.1 zitten bepaalde toevoegingen die in Dot 3 niet zitten!
En die toevoegingen kunnen in bepaalde concentraties er voor zorgen dat de vloeistoffen niet samen mengbaar zijn en / of je rubbers en rubberachtige aantasten.

Als je echt goede aan alle specificaties voldoende Dot 4 of 5.1 hebt is die 100% uitwisselbaar en mengbaar met Dot 3(bij mengen gaat de kwaliteit wel naar beneden natuurlijk)

Echter er zijn een hoop merken die alleen aan het samen mengbaar voldoen, bij die merken ga je nat met je rubbers als dat nog de ouden zijn (of als ze nooit verbeterd zijn).

Dat ligt aan het volgende:

Toen Dot 3 er was had je zeg maar een opbouw eis en een eind eis aan beide deed zo’n beetje elke fabrikant.
Maar toen kwam Dot 4, door geheimhouding octrooi ect werd er alleen nog maar voldaan in hoofd zaak aan de eind eis.
Een mooi voor beeld was toen Dot 5 uit kwam, door nog alleen te voldoen aan de eind eis waren er fabrikanten(nu nog steeds) die door borduurde op de samenstelling van Dot 4-3 andere waren een totaal andere weg ingeslagen.
Dit heeft men te proberen te redden door Dot 4 gerelateerd Dot 5.1 te noemen.
En staat Dot 5 nu bekend als silicone, maar dat hoeft niet zo te wezen!
Dit nu is de crucifix van het mengen cq vervangen elke Dot is zondermeer uitwisselbaar met een andere mits er aan de opbouw eis is voldaan.
Echter je leest bijna altijd op de verpakking meets ,almost hetgeen inhoud dat er aan de eind eis is voldaan maar niet aan de opbouw eis.
Mijn stelling is dat je alleen Dot bij elkaar kunt gooien als ze van de zelfde fabrikant zijn!
Verschillende fabrikanten met elk hun eigen opbouw kan elkaar bijten waar bij het sleutelen met vieze klauwen daarvoor in de olie of atf gezeten te hebben extra in je nadeel is.

Met andere woorden hou je aan je instructies van de auto fabrikant of gewis je er van dat je echte een aan alle eisen voldoende qua opbouw, andere vloeistof hebt.

Maar aan de andere kant praten we niet over een verschil van, het gaat tien jaar mee of een maand.
Dus ik pleur overal Dot 4 in, daar heb ik nou eenmaal heel veel van staan.(van de vrachtwagen afgevallen!)



Mijn conclusie is dus:
DOT3 is beter dan DOT4
DOT3 wordt ook voorgeschreven door Ford
DOT4 tast rubberen seals en slangen aan.
Iedereen die DOT4 gebruikt heeft nooit problemen gehad.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Remolie

Bericht door bulldog » 03 mar 2013, 17:41

Ik rijd nu sinds 1991 met de Capri met DOT4. Ik heb nooit ergens last mee gehad dus DOT4 is prima. Misschien dat DOT3 beter is en voorgeschreven wordt maar DOT4 is ook toepasbaar.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast