Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

capri veren

Plaats hier je bericht m.b.t vragen over Stuurdelen en voor- of achteras

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
maarten
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:07

capri veren

Bericht door maarten » 13 okt 2011, 18:15

2 vraagjes,

zijn de veren die in de voorpoten van de capri zitten van alle modellen het zelfde?
(passen mk3 veren in een mk1?)

en zijn complete voorpoten uitwisselbaar ?

alvast bedankt. mvg. Maarten

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: capri veren

Bericht door n-spoorder » 13 okt 2011, 21:01

Hieronder staat een stukje tekst van het oude forum. Geschreven door Caprimaster. Ik hoop dat hier wat aan hebt.

Alle veerpoten zijn gelijk met uitzondering van de 2800 injection en de 3.0.
Tuurlijk er zit een verschil in de veersterkte onderling, hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de veer (75lb - 145lb). Een 1600 heeft lichtere voorveren dan een 2300 V6.
Schokbrekers in de veerpoot kunnen ook verschillen, gas ondersteund of alleen olie gevuld (S of Ghia).

Een 2800 Injection heeft Bilstein voorpoten waarbij de schokbreker ondersteboven (upside down)in de veerpoot gemonteerd zit. Deze veerpoeten zijn van oorsprong blauw en hebben allemaal een m8 moertje onderop de veerpoot zitten (onderop de buis) waarmee de schokbreker vastzit in de veerpoot. Tevens heeft deze veerpoot een 1 inch verlaagde veer.

Een Capri 3.0 heeft een compleet andere voorpoot inclusief wielnaaf en remschijf en hiervan is helemaal niets uitwisselbaar met de overige veerpoten.

Voorwat betreft de standaard gangbare Capri voorpoot en geld ook voor de 2800I Bilstein voorpoot. Ze zijn 25+ jaar oud en hebben een heel leven achter de rug. Ga er vanuit dat de schokbreker alswel de veer vervangen mogen worden.
Het maakt dus niet uit van welk type Capri je de veerpoot gebruikt (4 of 6 cilinder) er moeten toch nieuwe inserts (schokbrekers) en nieuwe veren op. Veren kun je verkrijgen in diverse sterktes & hoogtes en dus op jou toepassing.
Check out de classic road spring collectie bij Burton https://www.burtonpower.com/product_mai ... 03&PSet=19
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

maarten
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:07

Re: capri veren

Bericht door maarten » 13 okt 2011, 22:27

ja super, precies wat ik wilde weten.

bedankt, mvg. Maarten

HugoRS
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:33
Locatie: Leimuiden

Re: capri veren

Bericht door HugoRS » 14 okt 2011, 11:45

Hallo,

Onderstel taunus en capri zijn geheel verschillend. Tussen Taunussen zit ook veel verschil. Veren zijn niet het zelfde.

grt hugo
Ford 17M Turnier "68--19-66-HE
Ford Capri 1300 l '71-- 60-01-RM
Ford Capri RS2600 '72-- 26-78-TG
Ford Capri RS2600 '73-- 14-YB-03
Ford Capri 2,8 Super I '85 FH-XV-57

royGTI
Beginnend lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2014, 18:29
Locatie: chaam

Re: capri veren

Bericht door royGTI » 17 okt 2014, 18:26

hoi weet iemand onder jullie hoe het zit met verlagingsveren via Burton in engeland.
heb een set gekocht via hun site en het zou een set met 25mm/1"verlaging zijn.
nu heb ik ze binnen en is het gemeten verschil al ruim 10cm in rust stand, daar kan ik nog inkomen ivm de hardheid van de veer.
maar heb nu het probleem dat de veer los ligt als ik de veerpoot compleet monteer, kan er mijn dikke worst vingers gewoon tussen duwen :lol:

iemand hier ervaring mee?
het is een set van 1"verlaging en hardheid 170lbs. is voor een 2.0 4 cilinder gedoeld en komen nu op een 2.3 vandaar de iets hardere uitvoering.
of had ik een normale hoogte moeten pakken ivm het hogere gewicht van de v6.
ik weet even niet goed wat ik er mee aan moet.
ze kwamen zelf met het voorstel van kortere schokddempers,.
maar heb nu nog de orginele olie vulling waar ik de uitgaande lengte zelf kan aanpassen, met een vulbusje dat ik zelf kan draaien opt werk
Bijlagen
forum3.jpg
forum3.jpg (83.33 KiB) 1440 keer bekeken
forum5.jpg
forum5.jpg (73.9 KiB) 1440 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: capri veren

Bericht door Caprimaster » 18 okt 2014, 06:36

Klopt. Niets aan de hand...
Twee gaatjes boren onderin de veerpoot schotel, net langs de veer af. Tegenover elkaar. ( één links van de schotel & één aan de andere kant zodat je hem op twee punten vast kan zetten ).
T rapp er door en hij zit vast, of nog beter ( advies ) slangklemmen gebruiken om de veer vast te zetten.
Overigens zal de veer gewoon vast staan met de Capri weer op de wielen. Een losse veer is echter wel een APK afkeurpunt.

Genoemde truc werkt goed & heb ik al meerder malen succesvol toegepast.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast