Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Trillend stuur

Plaats hier je bericht m.b.t vragen over Stuurdelen en voor- of achteras

Moderator: n-spoorder

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Trillend stuur

Bericht door macfocus » 10 jul 2014, 11:38

Hoi,

Ik heb al heel lang last van een trillend stuur rond de 70/80 km/u.
De ene keer is het extremer als de andere keer.

Aangezien het probleem volgens mij voor het eerst heet duidelijk optrad na het controleren en stellen van de wiellagers heb ik de oorzaak altijd daar gezocht. Gisteren samen met Hugo de wiellagers voor vervangen. Helaas geen oplossing voor het trillen.

Waar o waar kan ik de mogelijke oorzaak vinden?

- Draagarmen
- Stuurstang
- Stuurhuis zelf (onbekrachtigd)
- Kan het glijlager in het stuurhuis hier iets mee te maken hebben? Is ooit vervangen, wellicht iets niet goed gedaan?
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Trillend stuur

Bericht door bulldog » 10 jul 2014, 12:33

Zijn je wielen goed uitgebalanceerd?
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Trillend stuur

Bericht door macfocus » 10 jul 2014, 12:50

Zou moeten, ik had het probleem ook al met de oude velgen (RS) en banden.
Zitten nu de ATS velgen onder met andere banden.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Trillend stuur

Bericht door bulldog » 10 jul 2014, 22:07

Bij onbalans in de banden treed dit probleem nl ook op. Onbalans in de banden treed op bij een bepaald toerental en is nagenoeg nooit constant. Misschien een optie om dat na te kijken.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Trillend stuur

Bericht door n-spoorder » 11 jul 2014, 01:02

Wissel de achterwielen eens met de voorwielen en kijk wat er gebeurt. Het enige wat ik kan bedenken is uitbalanceren. Ben je soms een loodje verloren?
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Trillend stuur

Bericht door Caprimaster » 11 jul 2014, 07:30

Dat trillen, alleen rechtuit, of meer in een bepaalde bocht ( meer bij linksaf of meer bij rechtsaf )

Trilt hij meer bij remmen in de bocht ( meer bij linksaf of meer bij rechtsaf )

Hoe zijn je draagarm rubbers ??? Zijn deze al een keer vervangen ??
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Trillend stuur

Bericht door jvdiest » 11 jul 2014, 18:40

is het hetzelfde probleem dat ik had? Trillen bij een bepaalde snelheid? Dat lag uiteindelijk aan een kromme velg, die al 2 keer uitgelijnd was en ze het niet de moeite vonden mij te vertellen dat de velg krom was. Daar kwam ik pas achter toen ik zelf met het balanceer apparaat aan de slag ging.

Kan echter een aantal andere oorzaken hebben, maar wat zijn je exacte klachten?

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: Trillend stuur

Bericht door macfocus » 11 jul 2014, 21:54

Stel je het trillen als volgt voor:
De spaken van het stuur, hebben soms een uitslag van ong. 5 tot 10 mm, treed dus alleen op tussen de (wederom ongeveer) 60 en 80 km/u. En is eigenlijk goed te hanteren met de handen aan het stuur.
Aangezien het optrad met de oude velg band cmbi en de nieuwe, ligt het niet aan de velg/band combi lijkt me.

Ik weet.op dit moment niet of het in bochten heftiger/anders is als op de rechte weg, iets om uit te zoeken.

Draagarmen en rubbers zijn niet door mij vervangen.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Trillend stuur

Bericht door jvdiest » 12 jul 2014, 17:01

Dan is het iets erger dan het trillen dat ik rond de 80km/u bij mijn stuur had, wat aan de velgen lag.

Is een kwestie van redenen afstrepen

Redenen kunnen zijn:
- Onbalans in aandrijf as (verwacht niet dat dit in jouw geval een oorzaak kan zijn)
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven (merk je dan bij remmen)
- Spelling in wiellagers
- Kromme velgen
- Ovale banden
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Versleten fusee kogels

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Trillend stuur

Bericht door bulldog » 12 jul 2014, 19:18

jvdiest schreef:Dan is het iets erger dan het trillen dat ik rond de 80km/u bij mijn stuur had, wat aan de velgen lag.

Is een kwestie van redenen afstrepen

Redenen kunnen zijn:
- Onbalans in aandrijf as (verwacht niet dat dit in jouw geval een oorzaak kan zijn)
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven (merk je dan bij remmen)
- Spelling in wiellagers
- Kromme velgen
- Ovale banden
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Versleten fusee kogels
- Bij een onbalans in de aandrijfas zal de hele Capri schudden en niet alleen het stuur op een bepaald toerental omdat dit niet direct in verbinding staat met je stuur ( je stuur zal dan mee gaan trillen omdat de rest van de Capri ook schud )
- Wat bedoel je met ophangrubbers.
- Stabilisatorstangen ( ik denk dat je draagarmrubbers bedoeld ? )
- Echte kromme remschijven merk je ook bij rechtdoorgaan
- Wat bedoel je met kogellagers?

- daarnaast kun je ook nog versleten stabilisatorrubbers hebben.
- zoals al eerder gemeld ook evt een loodje verloren of onbalans in velg/ band
- versleten stuurkogels
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast