Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

versnellingsbak 2.3

Plaats hier je bericht m.b.t vragen over Stuurdelen en voor- of achteras

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
olivierringoot
Beginnend lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2015, 21:22

versnellingsbak 2.3

Bericht door olivierringoot » 09 jun 2015, 21:29

aangezien mijn versnellingsbak lekt en deze eronderuit moet kan ik dan niet beter een 5bak plaatsen?
zoja ik ken iemand met enorm veel onderdelen van sierras
maar wat zou ik allemaal nodig hebben?
alvast bedankt

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door jvdiest » 09 jun 2015, 22:05

Om te beginnen een bak met koppelingshuis geschikt voor een 6 cilinder. Verder een korte aandrijfas, zo'n twee centimeter korter. En een andere baksteun, maar die kan je ook zelf maken.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3206
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door n-spoorder » 09 jun 2015, 22:20

Ik heb dit topic even verplaatst naar de juiste rubriek.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door Caprimaster » 10 jun 2015, 07:59

Makkelijkste oplossing:
5 bak van een v6 bij voorkeur een T9 en een aandrijfas Ford Capri 2.8i of 3.0.
Tevens dien je een andere maat toplager in je krukas te steken.
Vernellingsbaksteun dient ofwel van een Capri 5bak te zijn, danwel omgebouwd te worden daar de bevestiging verder naar achter zit.

MT75 5-bak van een V6 kan ook maar dan dien je zelf een aandrijfas te fabriceren.
Mazda RX8 6-bak past met pasplaat ook.

Let wel dat je een goede T9 bak krijgt. Vele van deze niet al te beste transmissies zijn al versleten en je zult ook niet de eerste zijn die een miskoop begaat en een herriebak koopt en de bak er weer onderuit kan halen.
Een lekkende 4 bak kan gewoon weer lek dicht worden gemaakt. Zeker de indirecte / stangen 4bakken zijn van de 2300 zijn hufterproof.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

olivierringoot
Beginnend lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2015, 21:22

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door olivierringoot » 10 jun 2015, 17:37

kan ik eventueel de kom overbouwen van de 4 bak v6 op een 5 bak van een lijnmotor?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door Caprimaster » 10 jun 2015, 18:14

Nee, de T9 heeft een eigen specifieke kom voor zowel de 4 als de 6 cilinder. De kom van je eigen 4 bak zal niet passen. Sommige T9 transmissies hebben een vaste kom.

De T9 van een 4 cilinder heeft een andere price-as lengte en derhalve kan deze niet gebruikt worden.

Alles kan uiteindelijk wel pas gemaakt worden als alles niet matched maar hoeveel tijd en geld wil je investeren voor 500toeren/minuut winst..........
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: versnellingsbak 2.3

Bericht door Caprimaster » 14 jun 2015, 17:59

Herstel....
Als je een Type-E 4 bak hebt ( direct geschakeld) , dan kun je het koppelingshuis gewoon overzetten.
OHC Type-9 5 bak heeft een kortere price as maar als jij een extensie kan maken die de price as verlengt dan gaat dit passen.

Meer info over de type 9 transmissie hier http://www.type9gearbox.co.uk/type-9-history.html
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast