Voorpoten en uitlijnen
Moderator: n-spoorder
-
- Gouden lid
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
Voorpoten en uitlijnen
Vandaag de Capri laten uitlijnen, want hij trok gigantisch naar rechts.
Niet dus.
De beste man controleerde zo eens wat zaken, en zegt, je toplagers zijn niet goed.
Ik heel droog, "daar zitten geen lagers bij mijn weten".
Nou zegt,ie kijk even:
Draait het wiel met de hand geheel van links naar rechts en weer terug.
De veer lijkt te verspringen in de veerschotel bij volledige uitslag. (linkerkant van de auto.)
Kortom, de boel zit of niet vast, of te vast, of is stuk, of er mist wat.
Dat uitlijnen hebben we dus nu maar even niet gedaan, want dan mag ik het binnenkort weer doen.
Helaas hebben de voorbanden al redelijk te lijden gehad, van de incorrecte uitlijning.
Zijn schuin aan het afslijten.
Dus we moeten gaan uitzoeken wat er aan de hand is met de veerpoten of de montage ervan.
Ze zijn op de sleuteldag vervangen, dus blijkbaar is er toen iets niet helemaal 100% goed gegaan.
To be continued.....
Niet dus.
De beste man controleerde zo eens wat zaken, en zegt, je toplagers zijn niet goed.
Ik heel droog, "daar zitten geen lagers bij mijn weten".
Nou zegt,ie kijk even:
Draait het wiel met de hand geheel van links naar rechts en weer terug.
De veer lijkt te verspringen in de veerschotel bij volledige uitslag. (linkerkant van de auto.)
Kortom, de boel zit of niet vast, of te vast, of is stuk, of er mist wat.
Dat uitlijnen hebben we dus nu maar even niet gedaan, want dan mag ik het binnenkort weer doen.
Helaas hebben de voorbanden al redelijk te lijden gehad, van de incorrecte uitlijning.
Zijn schuin aan het afslijten.
Dus we moeten gaan uitzoeken wat er aan de hand is met de veerpoten of de montage ervan.
Ze zijn op de sleuteldag vervangen, dus blijkbaar is er toen iets niet helemaal 100% goed gegaan.
To be continued.....
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Re: Voorpoten en uitlijnen
Het goede nieuws is dat er een oorzaak is voor de slechte wegligging en dat het dus op te lossen is. Niet leuk, maar beter dan het alernatief.
Re: Voorpoten en uitlijnen
verklaard grote kans ook het trillen
-
- Gouden lid
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
Re: Voorpoten en uitlijnen
Denk het niet, want dat doet ie al 5 jaar en de poten zijn van de sleuteldag....
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
-
- Gouden lid
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
Re: Voorpoten en uitlijnen
[youtube]https://youtu.be/1ygNtekaLRI[/youtube]
<iframe%20width="960"%20height="720"%20src="https://www.youtube.com/embed/1ygNtekaL ... n></iframe>
Links doen een beetje maf....
Ik heb vandaag de bovenste bout van de dempers nagetrokken (veerpoot met de krik op spanning gezet).
Ik kon (vooral rechts) de boel wel vaster zetten. Helaas lost het het probleem zoals op de video te zien is niet op.
Deze veren zitten eronder, dus dat moet toch gewoon passen.
Front coil spring 190lb: Ford Escort Mk1/Mk2 RS -1", Capri SOHC standard height, Cortina Mk2 -2"
Ik ga in ieder geval de stuurkogels ook vervangen en de stabirubbers voor. Het feit dat de uitlijning "2 standen kent" (slecht en heel slecht), ligt of aan de veren, of aan een rotte stuurkogel oid.
<iframe%20width="960"%20height="720"%20src="https://www.youtube.com/embed/1ygNtekaL ... n></iframe>
Links doen een beetje maf....
Ik heb vandaag de bovenste bout van de dempers nagetrokken (veerpoot met de krik op spanning gezet).
Ik kon (vooral rechts) de boel wel vaster zetten. Helaas lost het het probleem zoals op de video te zien is niet op.
Deze veren zitten eronder, dus dat moet toch gewoon passen.
Front coil spring 190lb: Ford Escort Mk1/Mk2 RS -1", Capri SOHC standard height, Cortina Mk2 -2"
Ik ga in ieder geval de stuurkogels ook vervangen en de stabirubbers voor. Het feit dat de uitlijning "2 standen kent" (slecht en heel slecht), ligt of aan de veren, of aan een rotte stuurkogel oid.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
-
- Gouden lid
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
Re: Voorpoten en uitlijnen
And from bad to worse....
Gisteren stuurkogels vervangen. Netjes de afstand gemeten, zodat ik de stuurkogels goed monteer.
Monteer de hele boel weer. Constateer dat beide wielen naar buiten wijzen ( uitspoor dus). Ff aankijken maar of ie het rechttrekt na een heel kort rondje rijden. Niet dus......
Hij gaat ook alle kanten op.
Dus zometeen de boel maar weer los en de kogels verder naar binnen zetten....
Gisteren stuurkogels vervangen. Netjes de afstand gemeten, zodat ik de stuurkogels goed monteer.
Monteer de hele boel weer. Constateer dat beide wielen naar buiten wijzen ( uitspoor dus). Ff aankijken maar of ie het rechttrekt na een heel kort rondje rijden. Niet dus......
Hij gaat ook alle kanten op.
Dus zometeen de boel maar weer los en de kogels verder naar binnen zetten....
Laatst gewijzigd door macfocus op 18 jun 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
-
- Gouden lid
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
Re: Voorpoten en uitlijnen
Hè hè, eindelijk weer eens goed nieuws.... : )
Nadat ik het uitspoor heb verholpen, stuurt ie weer heel behoorlijk.
Blijkt dat je soms niet moet meten, maar gewoon de oude stand moet aanhouden.....
Het rare " 2 standen" spoorgedrag is ook weg.
Blijkbaar was de reden dat de linker topmoer van de veerboot toch nog wat vaster kon.
Het enig andere wat gewijzigd is, is dat de linkerspoorstang te weinig weerstand had op het stuurhuis. Toen de stuurkogels gisteren los was, viel ie direct naar beneden. Ik heb me laten vertellen, dat ie zelfstandig op zijn plek hoort te blijven, wat ie nu doet. Er zat overigens geen speling op.
Nu nog even laten uitlijnen.
Trillen doet het stuur nog steeds. Dat dan weer wel.....
Nadat ik het uitspoor heb verholpen, stuurt ie weer heel behoorlijk.
Blijkt dat je soms niet moet meten, maar gewoon de oude stand moet aanhouden.....
Het rare " 2 standen" spoorgedrag is ook weg.
Blijkbaar was de reden dat de linker topmoer van de veerboot toch nog wat vaster kon.
Het enig andere wat gewijzigd is, is dat de linkerspoorstang te weinig weerstand had op het stuurhuis. Toen de stuurkogels gisteren los was, viel ie direct naar beneden. Ik heb me laten vertellen, dat ie zelfstandig op zijn plek hoort te blijven, wat ie nu doet. Er zat overigens geen speling op.
Nu nog even laten uitlijnen.
Trillen doet het stuur nog steeds. Dat dan weer wel.....
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
- n-spoorder
- site admin
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Voorpoten en uitlijnen
Dus dat betekent: Zonhoven here we come. 


Groetjes N-spoorder
Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS
http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast