Pagina 1 van 1

Naar rechts trekken

Geplaatst: 13 sep 2016, 16:28
door macfocus
Vandaag de Capri voor de 2e keer laten uitlijnen. Helaas blijft de Capri naar rechts trekken.
De verdere afstelling is goed, dus hij heeft me verzekerd dat de huidige afstelling de banden niet zal slopen (zou een beetje jammer zijn met nieuwe banden)
Samen met de uitlijner eens gekeken wat de oorzaak kan zijn en wat er aan te doen valt.
Heel veel valt er niet te stellen voor zover ik weet, maar wie weet weten jullie meer dan ik (vrij zeker).

Wat de beste man opviel is dat het rechterachterwiel niet correct staat.

Het wiel staat naar rechts (van boven af gezien). Dit zou de oorzaak kunnen zijn.

Aangezien het een starre as betreft, zou je verwachten dat allebei de achterwielen dezelfde afwijking hebben, maar dat is dus niet zo.
Links staat op 0,16, rechts op +0,48.
Ik dacht even dat omdat de as 2 jaar geleden is los geweest wegens werk aan de bladveren, dat daar wellicht een oorzaak zit, maar dat verklaart niet waarom beide achterwielen een andere stand hebben.


Tips welkom.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 07:11
door Caprimaster
Bedoel je dat je rechterachterwiel meer naar buiten staat ( dus meer uit je wiel kast komt dan links ) of staat het wiel scheef tenopzichte van de as..

Over het algemeen valt er best wat te stellen.
De uitlijn specialist doet alleen toe & uit spoor ( in jou geval toe spoor ) en Caster/Camber laat hij ongemoeid en hierin vind men meestal een afwijking tussen links & rechts.
Deze is ook af te stellen door het subframe te verschuiven van links naar rechts of Vic versa.

Vwb je achteras, daar komen wij van het weekend wel even op terug.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 09:39
door macfocus
2 dingen:

1. Er zit een klein verschil in de afstand tussen carrosserie en wiel (zie foto). Links 4,5 cm rechts 5 cm (gemeten ter hoogte van de knik in de carrosserie, zie geel streepje op foto) Dat kan betekenen dat de as niet geheel recht onder de carrosserie staat.
2. Het rechterachterwiel staat blijkbaar scheef ten opzichte van de as.
Volgens de uitdraai van de uitlijner: (Zie 2e foto, onderaan bij het sterretje)

Afbeelding
As scheef onder auto?

Afbeelding
Wiel scheef t.o. as? Rechtsachter wijst naar buiten.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 10:39
door Caprimaster
foto 1 kan je uitrichten links en rechts. Is niet ongewoon dat linker & rechterwiel uit lood staan in de wielkast evenals as uit het midden staat. Maar dit is wel uit te richten.

Ehhh zie ik nu uitspoor

Foto 2 zie app die ik je net stuurde.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 11:23
door macfocus
Yep, rechterwiel heeft idd uitspoor, loopt dus naar rechts, terwijl linker achterwiel dat niet doet.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 21:42
door n-spoorder
Ik heb het er met Henk over gehad en die zegt dat misschien de as heeft gejutterd op de bladveer en dat daar ruimte is ontstaan en dus de as niet helemaal correct op de bladveer is gemonteerd. 2: De auto kan schade hebben gehad waardoor de verschillen zijn ontstaan. 3: Hij is niet goed uitgelijnd, zal niet de eerste zijn waar het niet goed gebeurt.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 21:50
door macfocus
As verkeerd op bladveer kan want de boel is losgeweest, maar verklaart niet dat één wiel niet haaks op de as staat.
De auto kan een tik gehad hebben, maar dat moet dan voor mijn tijd gebeurd zijn, en hij heeft meen ik gewoon recht gereden.

Hij is nou 2 keer uitgelijnd, ben er ook 2 keer bijgeweest. Volgens mij is het goed gedaan.

We'll see.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 14 sep 2016, 22:01
door n-spoorder
Heb je single of multi bladveren. Bij de single valt de as precies in een gat en met de U-beugels bout je hem vast. Als dit ooit los heeft gezeten zit er tussen de nok en het gat speling.

Re: Naar rechts trekken

Geplaatst: 15 sep 2016, 07:46
door Caprimaster
As niet verkeerd gemonteerd, dan zouden beide wielen uit het lood staan.

Of asbuis los of krom danwel steekasflens krom. Vraag is dan : als je het wiel 180' verdraait wijst hij dan de andere kant op. indien zo dan verklaart dit ook je trillingen.
Zal eens achter je rijden van het weekend om te zien wat dat wiel doet.

Vwb je uitlijning.. ik zie uitspoor op je voorwielen.. zou toch inspoor moeten zijn ( Capri is een achterwiel aandrijver ) . -1 graad vinden Capri's lekker
Toch niet de afstelgegevens gebruikt van de voorwiel aangedreven Capri ??