Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

startmotor

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

startmotor

Bericht door Capri76Ron » 10 apr 2015, 13:27

Het probleem met m'n startmotor blijft terugkomen.
Eerst een startmotor laten reviseren, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Een tijdje terug 2 reserve startmotors gehaald, waarvan ik er eentje onder heb gehangen.
Dat is een paar dagen goed gegaan, maar toen begon het probleem.
De startmotor krijgt overal waar nodig stroom, maar als ik de sleutel omdraai, start hij maar af en toe.
Als hij het niet doet, doet hij ook echt niks.
Geen klik of tik.
Met een hamer op de startmotor/bendix slaan helpt meestal wel.
Tot vorige week.
Toen deed hij zelfs met een tik van de hamer niks meer.
Gister m'n 2e reserve startmotor d'r onder gehangen, sleutel aanraken en hij startte weer.
Heel de middag mee rondgereden en regelmatig gestart.
Geen enkel probleem.
Vanochtend even een ritje willen doen, maar ik was weer terug bij af.
Sleutel omdraaien en hij gaf geen kik.
Tik met de hamer en hij deed het weer.
Nu vraag ik me af of het probleem wel bij die 3 startmotoren zit.
Hoe groot is de kans dat ik 3 slechte startmotoren heb?
Ik denk niet dat het aan het relais kan liggen, want dan zou die tik op de startmotor met de hamer ook geen effect moeten hebben.
Heb vroeger met m'n Calibra (sorry!) ooit een kapot startrelais gehad, en dan doet ie echt helemaal nooit niks meer.
Zou er een probleem kunnen zijn met de starterkrans of iets dergelijks.
Ik weet het echt niet meer.
Durf het vooralsnog niet aan om een nieuwe startmotor te kopen, met het risico dat het probleem nog niet verholpen is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 10 apr 2015, 19:14

Ik heb dit vroeger ook gehad met mijn (sorry, ik durf het bijna niet te zeggen) lada van de zaak. Ik gaf dan met de moker een klap op de accuklem en hij deed het weer. Het was natuurlijk een slecht contact tussen accuklem en accu. Je startmotor vraagt zoveel stroom dat er ergens een punt is waar die stroom niet doorheen kan. De dikke rode draad zou je ook kunnen vervangen compleet met kabelschoenen. De rode draad heb ik niet maar ik heb wel kabelschoenen en kan ze aanpersen.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 10 apr 2015, 20:10

Die dikke rode heb ik na restauratie al vervangen.
Zit nu een draad op van een halve centimeter dik.
Massa maakt de startmotor toch met de behuizing tegen de versnellingsbak, zonder aparte draad?
Afbeelding

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: startmotor

Bericht door jvdiest » 10 apr 2015, 21:36

nummer 15 in dit (gedeeltelijke) schema is de startmotor.
Een draad loopt naar de massa dat is de 30 RT 16,
Een draad naar het contactslot 5,0 sw/ge 2,5,
Een draad loopt o.a. naar de bobine en wat ik zo snel kan zien naar de toerenteller (via een voorschakelweerstand). Die zal pas wat doen als de startmotor ook wat doet.

Is het geen optie dat het contact op je contactslot niet in orde is?
Ben ook ontzettend lang bezig geweest om de storingen in mijn Capri op te sporen. Uiteindelijk is het me gelukt, maar ik weet hoe frustrerend het kan zijn. Ik heb opgegeven moment zelfs de hele voorste kabelboom vervangen. Dus ik heb nog een goede geteste liggen :D
Bijlagen
schema.jpg

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 10 apr 2015, 21:52

Contactslot werkt prima. Getest met een spanningzoeker. Zal morgen eens met de massa aan de slag gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 10 apr 2015, 22:17

Er loopt ook een dikke massa draad vanaf het chassis (Schutbord) naar de motor.
Een draad loopt naar de massa dat is de 30 RT 16,
De 16 staat voor 16mm2. Dat is dus de dikte van de draad.

Je zegt dat je de draad hebt vervangen voor ééntje van een halve Cm dik. Dat lijkt me dun. Het gaat er om hoeveel kwadraat (dikte) is die draad (koper). Hoe zit de klem en kabelschoen er aan gemonteerd.

Wat Johan zegt van het contactslot kan natuurlijk wel. Hij kan af en toe weigeren, haperen.

Je zou aan de draad die vanaf je contactslot naar je startmotor loopt een tijdelijke aftakking kunnen maken. Zorg dan dat je ook een vaste plus hebt. Op het moment dat ie weer weigert kun je het starten proberen zonder contactslot maar verbind je afgetakte draad met de plus. Kijk hier wel mee uit dat je de draad niet tegen de massa laat komen, je hebt meteen een brandplek. Op deze manier weet je of het probleem in het contactslot zit.

Ik heb het nog even nagekeken bij Technische Unie. Een 16 mm2 draad is 7,4 mm dik. Een 10 mm2 draad is 6,3 mm dik. Een 6 mm2 draad is 4,8 mm dik. Ik hoop dat je niet een te dunne draad hebt gebruikt. Ik heb er bij mij een 25 mm2 draad voor gebruikt. Als de draad te dun is gaat je spanning naar beneden als er stroom wordt gevraagd. Dan kan waarschijnlijk je startrelais niet opkomen wellicht.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 10 apr 2015, 22:23

Nog even kort.

Je hebt echt ergens een slecht contact. Het kan de dikke plus draad zijn, de massa of in je contactslot een hapering.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

doubled
Beginnend lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2011, 20:57

Re: startmotor

Bericht door doubled » 13 apr 2015, 20:46

snelle oplossing is je startkabels nemen. De min op het blok zetten en op de massa van de accu en dan starten. kijken of het beter gaat. Ik had bij mijn capri ook massa problemen waardoor de startmotor vaak niet wilde of veel te traag. Na het vervangen van de massa draden naar het blok was dat over. Je kan het ook met je + doen maar dan wel goed opletten dat je geen kortsluiting maakt natuurlijk.

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 13 apr 2015, 22:30

Vandaag startte m'n Capri weer gewoon in 1 keer.
Ik heb er nog niks aan kunnen doen, was geveld door een griepje.
Zal van het weekend eens e.e.a. gaan uitvogelen.
Afbeelding

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door macfocus » 14 apr 2015, 20:38

A.S. Zondag 10:00 uur Almere Ron, Sleuteldag van de FCCN.
Lijkt me een uitgelezen gelegenheid om dat probleem eens aan te pakken.

Carl is er ook, dus wellicht wil ie je even helpen.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast