Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

startmotor

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 03 mei 2015, 21:43

Of misschien het startrelais, maar weet niet zeker of het daar aan kan liggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 03 mei 2015, 21:45

Als hij het wel doet als je een + op de draad zet die vanaf het contactslot komt neem ik aan dat het startrelais goed is. Het startrelais zit toch in de behuizing van je startmotor en deze heb je toch al een aantal keer compleet vervangen. Dus dat is het niet.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 03 mei 2015, 21:48

Ik zal binnenkort eens kijken of ik het probleem opgelost krijg. Heb het momenteel nogal druk. Over iets meer dan 3 weken gaan we verhuizen naar een huis (met garage). Tot die tijd heb ik toch weinig tot geen tijd om met m'n Capri te rijden. En met een tik op de startmotor start hij meestal nog wel, dus als het moet dan kan ik rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: startmotor

Bericht door Caprimaster » 04 mei 2015, 06:15

n-spoorder schreef:Misschien een domme vraag. Ik onderschat jou kennis echt niet maar dat weet je wel.
Koud wel startmotor rond, warm de starmotor niet rond, controleer onststekingstijdstip op te vroeg.
Het wel of niet willen ronddraaien van de startmotor is toch puur een 12 Volt accu, contactslot probleem. Verklaar je nader. Als ik hier iets over kan leren dan graag.
Vaak juist niet een 12V probleem.
Als je ontsteking "iets" te vroeg staat ( hoeft maar een paar graden te zijn ) dan krijgt de startmotor, de motor als hij warm is niet door zijn compressie heen en hoor je alleen "klik" van het relais.

Zo stelde men vroeger nog wel eens motoren af. Net zo lang de ontsteking verder vervroegen totdat de motor warm niet meer start.
Ontsteking klein tikkie terug en de boel was optimaal afgesteld.

Die reductie starters van tegenwoordig ( heb er al een aantal onder de Capri's zitten ) hebben daar wat minder moeite mee.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 04 mei 2015, 13:02

Okee, nu begrijp ik de link.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 04 mei 2015, 19:24

Heb m net weer even gestart met een rechtstreekse plus vanaf de accu. Even de accupool aantikken en gelijk eraf. Dan de originele stekker vanaf het contact erop en dan starten.
Er komt gewoon net te weinig prik door de draad heen om de startmotor aan de gang te krijgen.
Even rondgereden en weer stil gezet, en daarna 10x zonder problemen gestart. Over een half uur maar weer eens proberen, maar meestal doet de startmotor dan niets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 04 mei 2015, 20:54

Het contact in je contactslot kan ook slecht zijn. Bij een slecht contact daalt de spanning na gelang je stroom verbruikt.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor

Bericht door Capri76Ron » 04 mei 2015, 21:05

Zal eens een meter aanschaffen en de boel doormeten.
Ik heb tot nu toe altijd een ouderwetse spanningzoeker gebruikt, maar daar word ik niet veel wijzer van.
Dat ding brand ook bij een beetje spanning.
Contactslot heb ik nog een liggen, dus stekker erop en testen.
Nu alleen de tijd nog ergens vandaan halen!!!
Afbeelding

doubled
Beginnend lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2011, 20:57

Re: startmotor

Bericht door doubled » 05 mei 2015, 11:04

meestal als de bedrading langere tijd erg warm geweest is gaat die als een soort weerstand functioneren waardoor je in plaats van ruim 12v wellicht wel onder de 9v overhoud. Vooral de escort had hier last van door de kabels te wisselen ging dit weer jaren goed.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: startmotor

Bericht door n-spoorder » 05 mei 2015, 12:33

ik ben elektriciën. Ik heb nog nooit meegemaakt dat als koper warm wordt of is geweest dat hij dan weerstand krijgt en slechter gaat geleiden. Misschien wel als hij zo heet is geweest dat hij bijna is doorgebrand.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten