Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

klok

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

klok

Bericht door toxicnick » 07 nov 2011, 07:14

het kan ook onder interieur vallen maar goed dan verplaats je hem maar :)

ik heb dus afgelopen zaterdag van Carl een (hele mooie) 6 klokkige klok gekocht.
nou had ik mn eigenste 2 klokkige klok er uit gehaald
irritant uithalen als je nie weet hoe dat witte klipje werkt maar goed
nu had ik de 6 klokkige der weer ingeduwd en ik had em eens gestart.
nu ging de temperatuurmeter in 1 keer helemaal naar max (met koude motor :P)
en ie zei dat mn tank leeg was.
nou ging ik een stukje rijden en ik bleef maar stil staan volgens de klok :P
en de toerenteller doet het niet.

maar volgens mij heb ik de verkeerde kabelboom!
achterin de 6klokkige klok kunnen volgens mij 3 kabels en ik heb dr maar 1

dus voorlopig de 2 klokkige klok er maar weer in en eerst andere dingetjes doen :)

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: klok

Bericht door bartmk2 » 07 nov 2011, 12:43

Hoi Nick, het is helaas niet een kwestie van de een eruit en de ander erin. Je hebt nodig
- 6 klokkendash
- 14 polige stekker ipv de 12 dij je nu hebt. (als het goed is past je huidige stekker ook niet echt heel erg goed, die is minder lang)
- oliedruk leiding en aansluiting op je blok (had je al toch?)

Het beste wat je kunt gaan doen is met de bestaande stekker alle draadjes herleiden op de achterkant van je bestaande dash. Dus gewoon de printplaat achterop volgen waar ze heen lopen. Je vindt dan de volgende aansluitingen:

- 2 draden aarde (ws bruin)
- draad voor de verlichting van je dashboard
- draad voor de knipperlichten
- draad voor temperatuur sensor
- draad groot licht (volgens mij blauw)
- draad benzine meter
- draad voor intact ontsteking (rood)
- continue positieve draad (volgens mij geel)

Dit zijn er totaal 9, je mist dan nog:
- 2 draden voor een ampèremeter
- draad naar de toerenteller

Aangezien je nu een olie sensor in je blok hebt en deze gaat vervangen door de olieleiding heb je al een draad beschikbaar. Ik heb deze draad gebruikt voor mijn toerenteller. De toerenteller sluit je aan op de bobine, ik ga even een schemaatje opzoeken voor je. De amperemeter heb ik niet aangesloten, maar kun je wel doen. Mijn mening is dat je niet zoveel aan een amperemeter hebt, hij geeft alleen aan of je accu laadt, maar niet wat het eigenlijke voltage is.

De manier waarop je alle aansluitingen hebt gevondn op je 2 klokken dashboard ga je herhalen op je 6 klokken. Je vind zo priecies waar wel draadje in de (andere!) stekker moet komen. De draadjes kun je met een klein plat schroevendraaiertje uit de stekker schuiven en weer in de nieuwe stekker klikken. Nu kun je hem aansluiten en testen ;)

Ik ga even kijken voor een schema voor de toerenteller en voor de amperemeter, hou je te goed. Ik heb dit laatst zelf gedaan en ben echt niet zo heel elektrotechnisch, maar door simpel draadje te volgen is dit echt prima zelf te doen! Hoop dat dit een beetje duidelijk is. ( vertrouw trouwens niet op de kleuren codes uit je haynes handboek, daar klopte bij mij niets van...)

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: klok

Bericht door toxicnick » 07 nov 2011, 13:00

ik ga een keer foto's maken en het huidige kleurenschema opschrijven en posten hier
maar ik moet wel zeggen dat de stekker er gemakkelijk in kon :O
en ook weer uit. want ik zag zo vlug geen verschil, toch nog maar eens kijken!

ik weet niet of jij (of iemand anders) nog in de gelegenheid bent om te kijken welk kleurtje er waar in de stekkerblok zit maar als je die nog zou kunnen opschrijven zou ik happy zijn :)
alleen het schema dan he de functie is neem ik aan bij elke capri hetzelfde.

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: klok

Bericht door bartmk2 » 07 nov 2011, 13:47

Ik zal wat foto's maken en kleuren opzoeken, maar blijf wel alert want ze waren niet zo consequent met de kleuren bij Ford ;)

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: klok

Bericht door toxicnick » 07 nov 2011, 14:04

aah
nou lekker dan lol :P
dan maar hopen da da bij mij wel zo was :P

maar wat ik me nog wel afvraag is waarom de snelheidsmeter het niet doet! is da ook een andere aansluiting?

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: klok

Bericht door bartmk2 » 07 nov 2011, 14:18

Die zit waarschijnlijk er niet goed in, heb je vaker. Nog een keer los halen en goed erin drukken... Ik heb het ook wel eens gehad, alles uitgebouwd om iets van een lampje ofzo te vervangen. Zet je de hele zooi terug, rij je weg, zit je km teller kabel niet goed... Fijn weer alles loshalen, maar goed, weet je wel meteen hoe een en ander in elkaar zit ;)

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: klok

Bericht door toxicnick » 07 nov 2011, 14:20

hehe :P

maar dan nog iets :P
moet ik wel zo'n 16 polige stekkerding hebben!
of is dit een standaard-bij-de-conrad-bestellen onderdeeltje?

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: klok

Bericht door bulldog » 07 nov 2011, 17:17

Bij conrad ga je dat onderdeel niet krijgen. Je moet proberen een stekker te krijgen bij iemand die dat deel wil afknippen van zijn kabelboom met een stukje draad zodat je weer kunt koppelen of om kunt polen.

Groetjes Bulldog
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast