Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Alternator geeft 18volt

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

SimonV
Beginnend lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2015, 11:50
Locatie: Kruibeke, BE

Alternator geeft 18volt

Bericht door SimonV » 26 aug 2015, 14:04

Ik wou vandaag een accuspark electronisch ontsteking kitje steken en toen ik een "+" na kontakt aan het zoeken was en deze uitmat bij draaiende motor kom ik op 18 volt. Zelfde als ik rechtstreeks bij draaiende motor aan de batterij meet. Als ik hem afzet dan hoor ik de batterij koken.

Ik mag er vanuit gaan dat ik een nieuwe alternator nodig heb of kan het nog ergens anders zitten ?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door Caprimaster » 26 aug 2015, 16:35

Nee geen nieuwe alternator nodig.
Nieuwe Spanningsregelaar is voldoende.
Dat is dat blokje wat aan de achterzijde van de alternator is geschroefd, met twee platte kop schroefjes.

Kosten gemiddeld een €15 bij de automaterialen. Is een vrij universeel Bosch item.

+ na contact vind je op de zekeringkast. Meestal de eerste vanaf de voorruit.
Overigens is de + op de bobine ( aansluiting 15 ) ook na het contact.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door n-spoorder » 26 aug 2015, 19:30

Ik zou ook de motor niet meer aanzetten voordat de regelaar vervangen is. Deze te hoge spanning kan schade aanrichten. Lampebollen, radio enz. kunnen kapot gaan. Heb ik zelf jaren geleden ondervonden.

In de regelaar zitten 4 diodes die de wisselspanning uit de dynamo omzetten naar gelijkspanning. In oude regelaars kun je de diodes nog zien zitten maar nieuwere regelaars hebben gewoon een blokje er op zitten (4 diodes ingegoten). Deze diodes zijn defect en sperren niet meer. Waarschijnlijk is de gelijkspanning in je auto ook geen mooie gelijkspanning meer en misschien ook wel een wisselspanning.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

SimonV
Beginnend lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2015, 11:50
Locatie: Kruibeke, BE

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door SimonV » 26 aug 2015, 19:44

Mijn radio heeft al de geest gegeven denk ik, eigenlijk was het een tweedehandse van 15 euro en ik dacht dat ze me eentje met een defect hadden verkocht omdat hij begon uit te vallen... Nu is hij min of meer definitef uitgevallen.

Ik weet dat de + na contact ook op de bobijn zit maar die is door de weerstand in de kabelboom enkel 12v tijdens het starten omdat hij dan stroom krijgt via de starter. Eens de motor draait is het 9 volt. En ik heb absoluut 12 volt nodig voor de electronsiche ontsteking... Die heb ik nu gevonden aan het relais van de verlichting, daar hangt 1 vrij draadje dat niet aangesloten is.

SimonV
Beginnend lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2015, 11:50
Locatie: Kruibeke, BE

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door SimonV » 26 aug 2015, 20:15

Infeite zou ik willen upgraden naar de alternator van een scorpio ivm extra verstralers en audio versterker.

Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor wat aanpassen, maar weet niet goed wat juist.

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door Caprimaster » 26 aug 2015, 20:32

Er zijn meerdere sterktes in Alternator gemonteerd in de Capri. Vanaf 35 Ampère tot en met de 60 Ampère in de Capri 2800injection.
Capri V6 heeft over het algemeen al de een zwaardere 55 Ampère versie. Als je de voorste helft van het Alternator huis overzet van de 4 cilinder versie ( ophang bevestiging is andersom ) dan kan je een V6 Alternator gewoon gebruiken op je 1600 OHC.

Latere Sierra en Scorpio Alternators hebben weliswaar 70 Ampère echter is de aansluitstekker en bedrading compleet anders. Capri is 3 draads aansluiting. Latere zijn 1 draads aansluiting. Niet plug & play dus.

Je eigen Alternator heeft een sticker wat voor Amperage hij afgeeft. Als de sticker verdwenen is kan je hem laten testen. Ook kunnen ze hem opnieuw wikkelenen naar een hoger Amperage tot bijvoorbeeld 110 Ampère.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door n-spoorder » 26 aug 2015, 20:38

Ik meen dat de 2.8i ook een 70 Ahr dynamo heeft. Dit is ruim voldoende voor nog wat extra accessoires.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door Caprimaster » 27 aug 2015, 17:34

n-spoorder schreef:Ik meen dat de 2.8i ook een 70 Ahr dynamo heeft. Dit is ruim voldoende voor nog wat extra accessoires.
Hmmm 55 Ahr volgens het werkplaats handboek..... moest het zelf ook even terug zoeken.

Maar ook dit is ruim voldoende voor extra accessoires. Maar als je een 500W audio systeem gaat instaleren tja dan wil je wellicht wat meer.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3208
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door n-spoorder » 27 aug 2015, 18:01

Ik heb het ook nagezocht. Dit type zat er op en deze foto is de gereviseerde. 70A dus. De 2.3 en lager zijn 55A.
Bijlagen
IMG_0020.JPG
IMG_0020.JPG (86.55 KiB) 1344 keer bekeken
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Alternator geeft 18volt

Bericht door Caprimaster » 27 aug 2015, 20:54

Afbeelding
Deze op de foto is inderdaad een 70 Ah. Het is ook een eendaads wat normaliter niet op de Capri voorkomt. De stekker zal dus wel aangepast zijn van stekker 3 polig naar schroefoog aansluiting. Mogelijk dat de allerlaatste 28i's de eendraads dynamo hadden, de voorgaande 28i's in ieder geval niet.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten