Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

startmotor probleem

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 20 sep 2016, 22:07

Wat betreft de zwart/witte draad met de platte stekker; dit is bij mij een zwarte draad die rechtstreeks van de + van de accu op aansluiting nr 50 van de startmotor komt. Hij komt wel even samen met de rest van de kabelboom, ik ga hem daar open maken zodat ik zeker weet dat hij daar toch niet verbonden is aan een andere draad.

Wat betreft de bypass van de bobine; de zwarte draad onder de bobine is bij mij gesplitst in een zwarte draad naar de bobine en een groene draad naar de verdeler. Dit zal de toerenteller zijn. Ik zie dat hier aan geprutst is; is het op de manier waarop ik beschrijf wel goed gedaan of kan dit voor problemen zorgen?

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 21 sep 2016, 20:21

bartmk2 schreef:Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik heb het schema voor de mk2, alleen is die draad die bij jou zwart is bij mij bruin. En hij lust direct door naar de carrosserie... Dit staat niet zo beschreven in het werkplaatshandboek.
Bruin zou aan de andere kant moeten zitten, zit je stekker niet verkeerd om ??
Als hij bruin is dan zit deze aan de massa.

Mijn schema is direct overgenomen van de 1974 Capri 1600GT mk2 & '79 mk3S die geheel in originele staat hier staat.
Weet niet of jij een na '76 model hebt die wellicht kwa schema overeen komt met de 1978 - modellen.
Mk3 bestaat officieel niet. Een mk3 is een mk2 facelift. Alleen in Nederland heet dit een mk3. overige landen is het gewoon een mk2.
bartmk2 schreef:Wat betreft de zwart/witte draad met de platte stekker; dit is bij mij een zwarte draad die rechtstreeks van de + van de accu op aansluiting nr 50 van de startmotor komt. Hij komt wel even samen met de rest van de kabelboom, ik ga hem daar open maken zodat ik zeker weet dat hij daar toch niet verbonden is aan een andere draad.
?
Rechtstreeks vanaf je accu ?? dan zou je startmotor continu draaien. Platte stekker komt vanaf je contactslot en daar staat alleen spanning op met je contactslot in de startstand.
bartmk2 schreef: Wat betreft de bypass van de bobine; de zwarte draad onder de bobine is bij mij gesplitst in een zwarte draad naar de bobine en een groene draad naar de verdeler. Dit zal de toerenteller zijn. Ik zie dat hier aan geprutst is; is het op de manier waarop ik beschrijf wel goed gedaan of kan dit voor problemen zorgen?
Groene draad vanaf verdeler splitst zich naar de bobine ( - bobine ) en gaat verder naar de toerenteller ( S aansluiting toerenteller ).
Zwarte met gele streep draad gaat naar de + bobine, zit gesplitst in je draadboom vanaf je startmotor & weerstandskabel.
Vanaf je starmotor krijgt deze alleen stroom als je start relais geactiveerd is ( interne door verbinding in je startmotor ).
Sommige Sierra startmotors hebben deze aansluiting niet en dit veroorzaakt aanslaan problemen bij de Capri daar de ontsteking dan geen stroom krijgt tijdens het starten.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid

Bericht door bartmk2 » 21 sep 2016, 21:13

Weer wat verder gekeken, maar wordt er niet erg vrolijk van. Mijn capri is van juni 76, van origine een 1.6 GL, dus ik moet dan een ander schema hebben wellicht? Wat ik nu zo zie is dat er in ieder geval een 6 klokken gebeuren in is gezet, dat is wat er is gebeurt bij de bobine draad. Mijn ampere meter doet het ook niet, die draden zijn namelijk nooit getrokken.

De stekker van het licht relais komt overeen met jou schema van 74, qua kleuren exact hetzelfde alleen dus een bruine ipv een zwarte draad. Ik ga er vanuit dat dit dan toch origineel en goed is.

De draad die van de + accu afkomt heb ik uitgeplozen. Hij gaat inderdaad niet naar de startmotor, is doorverbonden met een dikkere rode draad die naar de dynamo gaat. Er is in ieder geval mee gerotzooid :?

Ik heb een goede kabelboom van een capri 1.6 s, alleen het voorste stuk maar wel inclusief licht relais en zekeringkastje. Omdat ik dus ook geen schema kan vinden wat overeenkomt met mijn capri ga ik denk ik proberen dat deel er in te zetten.

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid

Bericht door bartmk2 » 21 sep 2016, 21:19

Nog een aanvulling hierop, nog zo'n electrisch gedoe. In mijn capri zat een dubieus knipperlicht relais, daardoor deed het indicatie lampje het niet op het dashboard. Na die vervangen te hebben voor een originele werkt dit lampje heeeeeeeel erg zwak, alleen in het donker te zien. Maar als de motor niet loopt en ik heb de lampen aan en ik doe dan de knipperlichten aan stoppen deze na 3x knipperen. Loopt de motor is er niets aan de hand...

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 21 sep 2016, 22:26

Als ik het zo lees is er een hoop geknoeid. Dan helpen schema's je ook niet meer. Het zal niet meevallen om alles goed werkend te krijgen. Ik denk dat het verstandig is om een niet verknoeide kabelboom te plaatsen van een GL.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid

Bericht door bartmk2 » 22 sep 2016, 10:22

Ja dat vrees ik ook, op deze manier is een fout achterhalen wel heel lastig. Helaas heb ik nog geen kabelboom specifiek voor dit bouwjaar kunnen vinden. Ik ga van het weekend aan de gang met de kabelboom van de 1.6S, deels of in z'n geheel. Het deel in de motoruimte is met name slecht, onder het dashboard ziet het er wel keurig uit nog.

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 22 sep 2016, 19:53

Gaat je lukken met die 1,6S kabelboom in zijn geheel. ( ook het onder dashboard gedeelte ).

Vooraan wat fittingen omzetten voor je verlichting, en binnen onder dashboard even kijken naar je aansluitingen voor de schakelaars van de verlichting ( mk3 heeft schakelaar op stuurkolom, mk2 schakelaar op dashboard ) en ruitenwisser ( wederom stuurkolom vs dashboard schakelaar ).

Overigens passen mk3 stuurkolom schakelaars ook in een mk2 op de stuurkolom. Tenzij je alles origineel wilt houden....
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid

Bericht door bartmk2 » 22 sep 2016, 20:03

Mijn Capri 2 heeft zelfs al de verlichting schakelaar aan de stuurkolom, dus dat moet helemaal goed komen! Van het weekend lekker klussen :-)

Plaats reactie