Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

startmotor probleem

Plaats hier je vragen m.b.t elektrische problemen met bedrading, verlichting en dergelijke

Moderator: n-spoorder

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 05 sep 2016, 16:29

Mijn Capri begint ernstige kuren te vertonen, naast het kapotte druklager waar ik in een ander topic al over ben begonnen nu het volgende:

Als ik start doet de startmotor het eerst een aantal keer heel langzaam, dan na 5 seconden draait hij gewoon goed rond en start hij. Ik heb de contacten van de draden van en naar startmotor al schoongemaakt, ook de massa kabel, maar het mag niet baten. Hij doet dit alleen als ie een dag of langer heeft stil gestaan.... Dus als ik een stukje heb gereden en een paar uur daarna start, niets aan de hand.

Is dit een voorbode dat mijn startmotor stervende is? Of moet ik het zoeken in mijn contact slot?

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: startmotor probleem

Bericht door Capri76Ron » 05 sep 2016, 18:49

Ik ben maandenlang bezig geweest met het zoeken naar een oplossing voor mijn startsysteem.
Heb een tijd lang gedacht dat het aan m'n contactslot lag, maar inmiddels is het probleem gemakkelijk verholpen door een andere startmotor te plaatsen.
Gewoon een tweedehandsje die ik nog op de plank had liggen.
Startmotoren zijn er genoeg te koop op de tweedehandsmarkt, voor niet al te veel geld.
Ik zeg eentje op de kop tikken en vervangen.
Probleem opgelost, dan lag het aan je startmotor...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: startmotor probleem

Bericht door Caprimaster » 05 sep 2016, 19:47

Zou eerder denken accu aan vervanging toe danwel een zeer grote stroom verbruiker ( sluiting ) die je accu leeg trekt...
Check laadspanning,
Check stroomverbruiker met contact uit en multimeter op Ampere tussen de plus accu & kabel..

"Over het algemeen" een startmotor die slecht is, gaat kuren vertonen bij een warme motor.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 05 sep 2016, 20:28

Bedankt voor de reacties tot zover!

Een andere werkende startmotor kan ik van het weekend lenen om te testen, de accu is voor de zomer vervangen.

Ik zal de laadspanning gaan checken, wordt vervolgd!

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 16 sep 2016, 10:49

Ik heb de startmotor gewisseld voor een ander exemplaar, maar het probleem blijft bestaan... Ik vrees dat er dan toch ergens sluiting is. Ik zal de laadspanning nagaan en stroomverbruik checken.

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 19 sep 2016, 21:07

Ik ben aan het meten geweest en ik heb het vermoeden dat er via de verlichting sluiting is. Ik heb de schema' erbij gehaald en de middag gebruikt om een en ander na te gaan, maar nog niet echt een oplossing gevonden helaas. Wat me wel opvalt is het volgende, bij het relais voor dim en grootlicht heb je een stekker in het midden met aansluitingen: S54, 30, 54, SH

Bij aansluiting 54 zou een zwart/gele draad moeten lopen, maar dit is bij mij een bruine die op de carrosserie massa maakt. In het schema van de MK2 zou hij echter tussen bobine en startmotor moeten komen. Ik heb de draad met de startmotor verbonden waarop de startmotor het meteen goed doet, helaas heb ik dan alleen geen verlichting meer....

Probleem is alleen wel dat die bruine draad origineel lijkt, dus dat brengt me weer aan het twijfelen. Iemand met een mk2 die weet of het klopt dat aansluiting 54 direct naar de carrosserie loopt?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: startmotor probleem

Bericht door Caprimaster » 20 sep 2016, 05:52

Ik zal vanavond even kijken voor je.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 20 sep 2016, 10:17

Dat zou super zijn, hoor het graag.

Ik zie in het schema dat de de geel/zwarte draad vanaf aansluiting 54 op de lichtschakelaar via de zekering kast naar het contactslot loopt. Volgens mij is deze aansluiting de voorschakelweerstand die na het starten het voltage in de bobine terug brengt. Misschien dat hier wel de fout zit; dus dat de de startmotor niet in een keer de volle bak krijgt? Heeft een capri eigenlijk alleen een voorschakelweerstand in de vorm van een draad of is er ergens daadwerkelijk een weerstand geplaatst?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: startmotor probleem

Bericht door Caprimaster » 20 sep 2016, 17:37

De Capri heeft een voorschakel weerstands draad. Deze bevind zich in de draadboom onder de bobine.
Deze draad geeft spanning naar de bobine vanaf het contactslot in stand 2 en meer niet.
Deze draad word gebypassed in stand 3 van het contactslot ( start stand ). Bobine krijgt nu stroom via de zwart/gele draad vanaf de startmotor ( ronde stekker ).

Het ontstekingssysteem van de Capri is 9 Volt. Startmotor trekt zoveel stroom dat er te weinig overblijft voor de ontsteking om aan te slaan, daarom is er een by-pass systeem. Tijdens het starten word de ontsteking gevoed vanaf de startmotor.

De zwart/witte draad ( platte stekker ) is de startmotor stuurdraad rechtstreeks vanaf het contactslot.
Als hier geen spanning op staat tijdens het starten heb je wellicht een probleem met het contactslot.

Enfin de schemas.
Afbeelding
.
Afbeelding
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bartmk2
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 sep 2011, 21:42

Re: startmotor probleem

Bericht door bartmk2 » 20 sep 2016, 20:10

Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik heb het schema voor de mk2, alleen is die draad die bij jou zwart is bij mij bruin. En hij lust direct door naar de carrosserie... Dit staat niet zo beschreven in het werkplaatshandboek.

Ik ga vanavond even de spanning meten op de zwart witte draad. Wordt vervolgd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten