Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Kachel ventilator vervangen. Tips?

Stel hier je vragen betreffende het interieur van je Capri

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Kachel ventilator vervangen. Tips?

Bericht door macfocus » 08 mar 2013, 20:37

Hai,

Ik ga morgen de kachel ventilator vervangen.
Dat staat nu net weer niet beschreven in mijn boeken, maar voor zover ik begrepen heb moet het zo:

- Onderste deel dashboard (midden) verwijderen
- koelvloeistof aftappen
- Slangen los
- Stekkers los
- Kabels los
- Metalen plaatje aan de rechterkant los halen
- 4 bouten los waar de unit vast zit aan het schutbord
- Unit eruit
- Motortje vervangen
- terugbouwen.

Klopt dit een beetje?

Arjen
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

bulldog
Platinum lid
Platinum lid

Re: Kachel ventilator vervangen. Tips?

Bericht door bulldog » 08 mar 2013, 21:16

Even uitkijken met de slangen van de kachel afhalen. Doe dit met beleid want de tules van de kachelradiator zijn van kunststof en deze willen graag afbreken.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

bas
Beginnend lid

Bericht door bas » 08 mar 2013, 21:25

Slangen onder de motorkap losmaken inclusief metalen plaat 2x kruiskop , Als je een buisje plaatst tussen de slangen of er een prop in duwt hoef je niet af te tappen, Dashboard kastje verwijderen (3 kruiskopschroeven en 2X m6 , (draadjes v.d. lamp even lostrekken) dan krijg je meer ruimte . luchtslangen los , stuurkollom uitkleden , onderste platen boven je knieen eruit, dashboardplaat rond de tellers eruit inclusief schakelaars, kachelbediening losmaken KABELS v.d bediening vast laten zitten aan de kachelunit , 4x M7 (dop 11) onder schutbord , massakabel van kachel losmaken ,stekkers ventilatorschakelaar losmaken , via de bijrijderskant de kachel eruit trekken , lekbak niet vergeten er komt nog water uit , kortom half uurtje werk..... Suc-6 ;E
If Henry Ford could see me now...

Krijnen
Bronzen lid
Bronzen lid
Contacteer:

Bericht door Krijnen » 08 mar 2013, 21:38

de as waar de Fan op zit inspuiten met PTFE spray

Het zou mooi zijn als je dat inspuiten na een aantal jaar zonder demontages kan herhalen, maar ik zou niet weten hoe.

Marc
Ford Capri Mk III 2.3 Ghia

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 08 mar 2013, 21:44

bas schreef:Slangen onder de motorkap losmaken inclusief metalen plaat 2x kruiskop , Als je een buisje plaatst tussen de slangen of er een prop in duwt hoef je niet af te tappen, Dashboard kastje verwijderen (3 kruiskopschroeven en 2X m6 , (draadjes v.d. lamp even lostrekken) dan krijg je meer ruimte . luchtslangen los , stuurkollom uitkleden , onderste platen boven je knieen eruit, dashboardplaat rond de tellers eruit inclusief schakelaars, kachelbediening losmaken KABELS v.d bediening vast laten zitten aan de kachelunit , 4x M7 (dop 11) onder schutbord , massakabel van kachel losmaken ,stekkers ventilatorschakelaar losmaken , via de bijrijderskant de kachel eruit trekken , lekbak niet vergeten er komt nog water uit , kortom half uurtje werk..... Suc-6 ;E
Dat heb je vaker gedaan... :)

Dat moet lukken, al had ik gehoopt dat het dash er niet half uit had gehoeven.

Thanks.

Interesse in mijn Capri?

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door macfocus » 08 mar 2013, 21:48

Krijnen schreef:de as waar de Fan op zit inspuiten met PTFE spray

Het zou mooi zijn als je dat inspuiten na een aantal jaar zonder demontages kan herhalen, maar ik zou niet weten hoe.

Marc
Aangezien hij met direct 12v erop niet meer werkt, lijkt dat geen oplossing meer.
PTFE is dat gewoon WD40? Of is het iets anders.

Interesse in mijn Capri?

Krijnen
Bronzen lid
Bronzen lid
Contacteer:

Bericht door Krijnen » 08 mar 2013, 22:24

De oude zal je niet meer kunnen redden met sprayen. Ik ben benieuwd hoe de fan wordt gesmeerd op de as. Heeft de fabrikant dit met een vetsoort gedaan , bijv. lagervet dan kan je de komende tijd prima voort met een piepvrije fan. Als dit niet zo is en alleen een oliesoort zorgt voor de piepvrije werking, kan je de fan helpen door PTFE spray te gaan spuiten tussen de fan en de as. PTFE is teflon. WD40 is een multi purpose olie, het is van alles wat. Beetje kruipolie, je kan er leuk vuil mee verwijderen en het smeert ook, maar dan maar heel even. Als je geen teflon gebruikt, kan je als alternatief Brunox nemen. Dit is ook een multi-purpose olie, maar de smerende eigenschappen blijven veel langer, Brunox maakt een mooie gladde filmlaag.

Ik heb in het verleden 2 piepende fans gered, door alleen het dasboarddeel uit te bouwen en met een slangetje op de spuitbus richting de fan en de as te spuiten. Ik gebruikte toen Bel-Ray MC-22 ook een alles in 1 olie.

Het fraaiste zou zijn als je dit later kan herhalen of dan voor het eerst kan doen, door ergens een gaatje met een rubber dop of zoiets te maken in het plaatwerk. Als ik het mij goed herrinner moet dit op een bijna niet zichtbare plek kunnen, als je de fan gaat monteren zie je geheid waar.

Marc
Ford Capri Mk III 2.3 Ghia

Plaats reactie