Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

bandenmaat

Stel hier je vraag m.b.t Velgen en Banden

Moderator: n-spoorder

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

bandenmaat

Bericht door jvdiest » 01 okt 2012, 22:29

Als er op mijn Capri nog de originele stalen velgen hebben, hebben deze de maat 5j x13 (en niet 5,5j van de latere modellen). 0is de standaardmaat banden die op deze velg hoort? 165/70/13?

Op dit moment zitten er banden in de maat 185 70 13 op, die ik vanwege de ouderdom wil gaan vervangen, daarnaast denk ik dat ze ook net iets te breed zijn voor de velgen. Wellicht dat dit voor een deel het zwabbereffect veroorzaakt wat ik soms ervaar tijdens het rijden. Profiel is goed en ze zijn niet uitgedroogd echter aan de hand van de dotcode zag ik dat ze uit de tweede helft van de jaren 90 komen :shock:. Ondertussen 15 jaar oud!! 2 jaar geleden toen ik de Capri net had heb ik nota bene de uitgedroogde banden direct nog laten vervangen voor goede gebruikte (ik dacht ik verslijt ze toch niet), toch maar dat je overal zelf ook verstand van moet hebben -anders wordt je gewoon opgescheept met oude meuk. Onverantwoord.

Zojuist voor 60 euro een mooi setje Viking banden met een dotcode van vorig jaar en 7,5mm profiel opgehaald. De maat van deze banden is 175 70 13. Lijkt me toch dat deze prima moeten passen op de 5j velgen?

Morgen met de Capri naar de APK. Ik ben benieuwd of de ouderdom van de banden ze opvalt. Volgens mij letten ze daar niet op en is de leeftijd (in Nederland) ook geen APK issue. Toch erg raar. Iedereen weet toch dat rubber naar verloop van tijd minder van kwaliteit wordt.

P.S. Mocht iemand willen beweren dat de leeftijd van de banden niet uitmaakt, ik heb nog een mooi setje liggen voor weinig ;-)

Erwin
Gevorderd lid
Gevorderd lid

Re: bandenmaat

Bericht door Erwin » 02 okt 2012, 06:56

Heb mijn boek er even op nageslagen en ook in de handleiding gekeken. De 1300 had standaard 165/80/13. De 1600 en verder hadden dezelfde maat maar konden ook met 185/70/13 geleverd worden. Alleen de Ghia had standaard deze maat.

5J geldt voor stalen sportvelgen en 5,5J geldt voor aluminium sportvelgen. In de handleiding staat echter dat 5J voor alle types geldt, ook voor 185/70/13...

Houd er wel rekening mee dat je met 165/80 de wielkasten wel mooier opvult dan met 185/80. Dit scheelt bijna 7 cm!! En helemaal als je ze op 5,5J legt.

Groet,
Erwin

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 02 okt 2012, 15:40

Ik heb ooit een veilig rijden cursus gedaan op zo'n slipbaan in Rijssen. Daar werd me verteld dat een band, ouder dan 7 jaar vanaf de DOT code vervangen moet worden. Dit i.v.m de toenamekans op een klapband.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 02 okt 2012, 17:47

Lijkt mij ook dat het niet verstandig is op oudere banden (ongeacht de conditie) door te blijven rijden. Wat oud is, is te betwisten maar zal liggen tussen de 7 en 10 jaar. In Duitsland wordt aangeraden banden na maximaal 8 jaar te vervangen. Op internet is de nodige informatie/discussie te vinden, maar bewezen is dat het rubber na 5 jaar in kwaliteit achteruit gaat.

In ieder geval is er zojuist bij de APK keuring van mijn Capri niet naar de ouderdom gekeken. De banden van 15 jaar oud zijn gewoon goedgekeurd. Net als de rest van de Capri die met vlag en wimpel door de keuring kwam. Ik kreeg zelf nog complimenten van de keurmeester over de goede staat waarin de Capri zich bevindt. In ieder geval weer goedgekeurd tot 30 november 2014..... ;b

Banden ga ik in ieder geval wel vervangen, al is het voor mijn eigen gemoedsrust.

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 02 okt 2012, 18:53

Verstandig om je banden te vervangen. Gefeliciteerd met je APK. Je kunt er weer 2 jaar tegenaan.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

bulldog
Platinum lid
Platinum lid

Bericht door bulldog » 02 okt 2012, 21:03

Gefeliciteerd met de verse APK ;f
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

caprijan
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door caprijan » 02 okt 2012, 21:24

Gefeliciteerd met de nieuwe apk op je capri. ;f
groetjes caprijan.

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 02 okt 2012, 21:40

Bedankt allemaal, ben er ook blij mee. Toch een soort van bevestiging dat ik ook op technisch vlak op de juiste manier bezig ben. Mooi ook om de reacties te zien van de monteurs (en klanten) in de garage toen de motorkap open ging. Oooohhh, die ziet er ook goed uit. De hele garage kwam kijken en stond vol van bewondering toe te kijken. Van 1 van de mannen kwam alleen een beetje een lullige reactie: waarom geen v8?

caprijan
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Bericht door caprijan » 02 okt 2012, 21:47

Al die mooie reactie"s is een kroon op je werk ;b en die reactie over een v8 gaat toch je linker oor in en je rechter oor uit.
groetjes caprijan.

toxicnick
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door toxicnick » 03 okt 2012, 07:39

verse APK altijd goed om te horen :)

Plaats reactie