Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Ramen blinderen

Hoe pak je bepaalde dingen aan. Plaats hier je how to's

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
bulldog
Platinum lid
Platinum lid

Ramen blinderen

Bericht door bulldog » 18 aug 2013, 10:16

Ik heb kort geleden mijn ramen geblindeerd maar heb helaas geen foto's van gemaakt. Toch zal ik een zo duidelijk mogelijke How-to proberen te maken.

Materialen:

- scherp mes ( bij voorkeur een afbreekmes met meerdere messen )
- plantenspuit
- raamtrekker
- stuk zacht rubber
- dreft
- raamfolie
- hetelucht föhn ( dus geen haarföhn )
- heel veel geduld

werkwijze:

- je begint met het wassen van de ramen die je wilt blinderen ( zowel binnen als buiten ) en maakt ze droog met een doek die niet pluist ( denk aan een microvezeldoek oid )

- De folie snij je heel grofweg op de maat die je wilt hebben.

- Nu maak je je raam die je wilt blinderen aan de buitenzijde nat en maak je hem droog met een raamtrekker.

- nu maak je je raam aan de buitenzijde nat en leg je de folie met de binnenzijde op het raam ( als je in een hoekje van de folie 2 plakbandjes doet en je trekt ze van elkaar dan zie je de folie en een transparante folie ). De folie dus op het raam en de transparante folie naar buiten.

- De folie zit nu aan de buitenzijde van je raam en kun je hem op maat gaan snijden ( denk erom dat je niet in je rubber snijdt )

- Heb je hem eenmaal op maat dan kun je de folie ook nat gaan maken.

- De folie zal nu vouwen gaan vertonen en die moeten er nog uit. Dit doen we door met een zacht rubber vanuit het midden alle kant op te strijken. Uiteindelijk zullen er nog een paar kleine vouwen over zijn en die halen we weg met de föhn.

- Met een föhnop folie werken vergt enige voorzichtigheid. Zit je te lang op de folie dan brandt die weg en kun je opnieuw beginnen.
Je recht de föhn zolang op de folie dat die ietwat begint te rimpelen en dan strijk je de vouw voor je uit weg. Dit herhaal je totdat de vouwen weg zijn.

- Nu vul je de plantenspuit met water en een drup dreft ( niet meer als een drup ) en maak je de folie nat ( dit doe je door de doorzichtige folie los te maken ). Vervolgens maak je binnenzijde van je raam hier ook mee nat.

- Leg de folie op je raam en richt hem uit.

- Nu kun je de folie gaan uitstrijken met het zachte rubber. Nu zal hij bijna in 1 keer goed zitten maar het kan zijn dat je hem wat moet gaan naföhnen.

- Je raam is nu geblindeerd.

Foliesoorten:

Hier zijn vele soorten in te koop. Ga er maar vanuit dat de soorten die in een autoshop of automaterialenzaak gewoon je rotzooi is voor een hoop euro's.
De foliesoorten die hier verkocht worden zijn enkellaags foliesoorten en flinterdun.
Dus van merken als
-autostyle
-carpoint
-foliatec
-etc
gewoon afblijven

De beste folie op het moment haal je bij totaalglas. Dit is een alu dark folie die 7 laags is. Deze is heel goed te föhnen en heeft hele goede krimpeigenschappen die je hiervoor wel nodig bent ( de andere folies krimpen niet ).

Hoop dat het een beetje duidelijk is zonder de foto's.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door macfocus » 18 aug 2013, 10:59

Klinkt goed, ik snap het alleen niet... ; )
Je begint met plakken op de buitenzijde?
En je eindig op de binnenzijde?
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 18 aug 2013, 11:50

Ik wil nog wel even toevoegen dat je het ook kunt laten doen en dat kost echt niet de wereld. Ik was 150,00 kwijt met garantie.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

bulldog
Platinum lid
Platinum lid

Bericht door bulldog » 18 aug 2013, 11:53

Door het water aan de buitenzijde zal hij blijven plakken op de buitenzijde. Later haal je de transparante folie van de folie af en kan die geplakt worden aan de binnenzijde. Hij plakt dus niet aan de buitenzijde maar kleeft eraan vast.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Plaats reactie