Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Capri V8

Hoe pak je bepaalde dingen aan. Plaats hier je how to's

Moderator: n-spoorder

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Capri V8

Bericht door Caprimaster » 20 dec 2014, 18:09

Tja............

Capri V8…….

Hoef je niet te keuren in Lelystad als je alleen een motorwijziging doet.

Alles tot en met 1989 is typegoedkeuringsvrij tegenwoordig dus al hang je er een Koenigsegg motor in, who cares. ( was 10-1973 ).
Je dient wel de donor gegevens te kunnen overhandigen en als het kan een aankoopbon van betreffende motor.

Je gaat alleen voor een motor wijziging !!! dan word alleen je motor wijziging gekeurd.
Er is maar één keuringseis : Mits deugdelijk bevestigd.

Ga nu niet lopen reppen over remmen veranderd, ophanging veranderd, achteras veranderd enzovoort. Dan gaan ze dit ook apart keuren en in rekening brengen ( met kans op afkeur )

Zorg wel dat je auto tijdens de keuring in goed werkende staat word aan geboden dus ook goed werkende standaard remmen ( kan worden getest ) en dat alles er fris en fruitig uit ziet.

Achteras& differentieel, kan 650 pk aan. Zie eerst maar dat je wat breekt, dan pas upgraden.
Het eerste wat je breekt is een steekas en die kan je upgraden naar een GP1 Rally steekas. Dat is plug & play, steek je er zo in. Als je die breekt dan is er nog een sterkere GP4 versie.
Denk nu niet die breek ik wel dus gelijk upgraden. Niet dus!!
Ik heb tot nu toe reeds één steek as gebroken na jaren van warmup burnouts en dragrace op een gelijmde ( trackbite ) FIA topfuel baan. ( standaard as met 3.09 straat setting & Quaiffe ATB sper differentieel ).

Achteras overbrenging : alles kan. 3.09 rijd lekker op straat. 3.75 tot 4.25 dragraced lekker.
Met een 5 versnellingsbak kan je best wel korter in achteras overbrenging gaan.
Capri achteras kan je inkorten. Dit kan beperkt met de standaard steekassen en veel met GP1 steekassen ( meer spline ).

Als je remmen in goede staat zijn dan kan je het prima af met standaard remmen. Meer pks’wil niet zeggen dat je betere remmen nodig hebt, je doet immers nooit vol gas geven als je remt. ( tenzij in de burnout lane tijdens de dragrace).

Bladveren achter zullen wat sneller gaan doorzakken evenals de schokbrekers die wat meer te lijden hebben door het grotere koppel. Extra bladveertje ertussen is meestal afdoende.

Rover motor of Ford Winsor motor is om het even.
In de racerij geld er een vuistregel. Elke 100 kilo is 50 pk.
Ter vergelijk, een Rover V8 is maar 150 kilo ( zelfde als een 2.0 OHC ), Een Ford V8 telt daar rustig 100 kilo bij.
Wat in de race betekend dat een Capri met een 200 pk Rover V8 net zo snel is als een 300 pk Ford Winsor V8. ( Zelf ervaren op Silverstone, Granada met een 350 pk Ford Motorsport V8 was geen partij voor mijn toen nog 204 pk Rovertje ).

Rover motor is breed & groot en dat geeft wat inbouw problemen. Zijn van aluminium wat weer voordelen heeft ( hitte afvoer, hogere pingelgrens ) Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, kosten vallen relatief mee ( als je weet waar..)
3.5 kan goed toeren draaien, de grotere kunnen minder toeren aan.
Ford motor is smaller en iets kleiner maar zwaarder. Onderdelen zijn zeer goed verkrijgbaar en 700pk is tegenwoordig zeer betaalbaar haalbaar……
Rover motoren zijn er vanaf 3,5 tot 5.2 liter V8..
Ford Winsor 289 kan zeer goed toeren draaien. Ford Winsor 302 minder, de strokers nog minder.

Chevrolet LS1 is ook van aluminium en leverd veel bang voor buck.
Viper V10 is de most bang voor buck. Aluminium V10, 500 tot 550 pk en 1100 pk in een handomdraai. Kan je in standard vorm niet voor tunen zo goedkoop. ( als ik niet zoveel projecten had zat die er al in.)

Pk’s……….. zie eerst maar dat je ze op de weg krijgt.
Met Pk’s verkopen ze auto’s, met koppel winnen ze races.

Echte Pk’s laat maar zien dan!

Capri vind tot 200 pk lekker en kan er dan nog goed mee overweg. Capri carrosserie vind boven de 200 pk niet echt lekker en boven de 250 pk al helemaal niet.

Nu maar afwachten wie Capri V8 nummer 10 gaat bouwen & keuren. Heb het al zo vaak gehoord ( al drie op dit forum…) dat het mij niet meer warm of koud maakt getuige de meestal uiteindelijke toch niet bouwers……

What the f.ck do I know :?: :?: :?: :?: :?: :?:




:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

caprikoos
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mar 2014, 13:02

Re: Capri V8

Bericht door caprikoos » 21 dec 2014, 00:46

Waaauw............wat een geweldig artikel !
Hier heb ik wat aan.
Heel erg bedankt voor deze info Caprimaster.

Groeten van Koos.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Capri V8

Bericht door n-spoorder » 22 dec 2014, 00:41

Dit is inderdaad een hele mooie uitleg voor de V8 liefhebbers. ;f
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
toxicnick
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1506
Lid geworden op: 16 sep 2011, 12:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Capri V8

Bericht door toxicnick » 22 dec 2014, 08:41

Caprimaster schreef: Achteras& differentieel, kan 650 pk aan.
speelt het koppel hierin niet ook een rol?
kan me voorstellen dat een landrover diesel v8 met 240pk en zn 600Nm meer schade aan kan richten als een rover v8 benzine

kan het alleen theoretisch onderbouwen maar heb dr verder nie echt verstand van
dus please, correct me if im wrong :)

Sjors333
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: goes
Contacteer:

Re: Capri V8

Bericht door Sjors333 » 28 sep 2015, 23:30

I did it, ben ik nu nummer 10 ?

viewtopic.php?f=17&t=785&start=20

Alleen afwerken en keuren dan toch.

Gelijk even een vraag over de keuring, moet ik echt de herkomst van de motor aan tonen?

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Capri V8

Bericht door jvdiest » 29 sep 2015, 10:47

Ja RDW vraagt naar de herkomst van de motor. Geen idee wat ze doen als je geen sluitend antwoord kan geven, geen ervaring mee. Bij mij wilde ze de papieren van de auto zien waar de motor uit kwam.

Sjors333
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: goes
Contacteer:

Re: Capri V8

Bericht door Sjors333 » 02 nov 2015, 21:32

Ja ja, het is gelukt: 72-67-XZ is nu officiële een Capri met een 5,8 liter V8.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Capri V8

Bericht door n-spoorder » 02 nov 2015, 23:09

Gefeliciteerd met je resultaat.

<01

Dus foto's graag.

Vroegen ze nou nog waar de motor vandaan kwam?
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: Capri V8

Bericht door jvdiest » 04 nov 2015, 21:16

netjes. gefeliciteerd!

Sjors333
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: goes
Contacteer:

Re: Capri V8

Bericht door Sjors333 » 05 nov 2015, 23:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast