Geld voor een 2300 v6, denkelijk ook voor andere motoren.
Rule of thumb....
Co stelschroef net zo ver uitdraaien tot het moment dat de motor het hardst stationair loopt ( warme motor) , dan ½slag terug. Toerental dan afregelen met de gasklep snelheids regelschroef.
Is niet APK proof maar wat de Capri het lekkerste mengsel vind. Onze voertuigen stammen nog uit het tijdperk van voor de APK.
APK tip:
Monteur afblijven van die stelschroef tenzij je een steekproef melding krijgt bij het afmelden. Dan mag je hem afstellen.
Iemand heeft al een keer tijdens de steekproef de monteur verboden het Co te veranderen. Steekproef keurmeester zag 5% CO maar ook Lambda 1, Lambda 1 ( perfecte verbranding ) ging boven Co 5 %.
CO basis afstelling
Moderator: n-spoorder
-
- Gouden lid
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
- Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
- Contacteer:
CO basis afstelling
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog
- Caprimaster
- Zilveren lid
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59
Re: CO basis afstelling
Voor elke Otto motor met een carburateur en Co stelschroefjes.
Indien V6 met aan twee zijde stelschroeven, dan dienen deze evenwijdig versteld te worden.
Heb je een vacuüm meter, gebruik dan deze. De afstelling met het hoogst mogelijk vacuüm is de ideale Co afstelling.
Vereiste is wel, kleppen stellen vooraf ( koud ). één klep die 0.10 te strak staat heeft al heel veel invloed op het Co laat staan twee kleppen die 0.10 te strak staan.
Kleppen die te strak staan, blijven met een goed opgewarmde motor "iets" open staan en beïnvloeden het vacuüm en dus het Co in het hele toeren gebied.
Na het kleppen stellen, de motor goed warm rijden en dat is niet een rondje om het dorp. Minimaal 30 kilometer.
( net even zelf omhanden gehad, na 35kilometer gaf mijn onboard Co meter aan dat de kleppen "aan" stonden en de motor dus goed door en door warm was en ik uiteindelijk de carburateur goed kon afstellen ).
Een goed afgestelde carburateur in Co merk je in het hele toeren gebied van de motor en kan een wereld van verschil maken in performance.
Dus, eerst kleppen stellen, dan pas carburateur stellen !!
( en niet denken, ach heb ik vorig jaar nog gedaan, heb niet veel gereden...etc etc )
Indien V6 met aan twee zijde stelschroeven, dan dienen deze evenwijdig versteld te worden.
Heb je een vacuüm meter, gebruik dan deze. De afstelling met het hoogst mogelijk vacuüm is de ideale Co afstelling.
Vereiste is wel, kleppen stellen vooraf ( koud ). één klep die 0.10 te strak staat heeft al heel veel invloed op het Co laat staan twee kleppen die 0.10 te strak staan.
Kleppen die te strak staan, blijven met een goed opgewarmde motor "iets" open staan en beïnvloeden het vacuüm en dus het Co in het hele toeren gebied.
Na het kleppen stellen, de motor goed warm rijden en dat is niet een rondje om het dorp. Minimaal 30 kilometer.
( net even zelf omhanden gehad, na 35kilometer gaf mijn onboard Co meter aan dat de kleppen "aan" stonden en de motor dus goed door en door warm was en ik uiteindelijk de carburateur goed kon afstellen ).
Een goed afgestelde carburateur in Co merk je in het hele toeren gebied van de motor en kan een wereld van verschil maken in performance.
Dus, eerst kleppen stellen, dan pas carburateur stellen !!
( en niet denken, ach heb ik vorig jaar nog gedaan, heb niet veel gereden...etc etc )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast