Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Accuspark elektronische ontsteking plaatsen ( Pinto )

Hoe pak je bepaalde dingen aan. Plaats hier je how to's

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
SimonV
Beginnend lid

Accuspark elektronische ontsteking plaatsen ( Pinto )

Bericht door SimonV » 07 sep 2015, 13:34

Ik heb vandaag mijn stroomverdeler ( BOSCH) omgebouwd met een setje van Accuspark en heb er wat foto's van gemaakt met wat uitleg. Uiteraard zit er een handleiding bij ( in het Engels ) maar er zijn wel een paar kleine details die het vermelden waard zijn. Misschien dat het nog voor iemand van pas komt ?

Eerste foto:
- contactpuntjes en condensator uitgebouwd en de halsensor in de plaats van de contactpuntjes geplaatst en de trigger ring over de as geschoven. Ik heb eerst de as wat gereinigd met wd40 op een doekje, mocht de ring er niet gemakkelijk over gaan, met de rotor kan je hem netjes gelijkmatig naar beneden drukken. Vergeet de witte koelpasta niet onderaan de module te smeren voor je hem plaatst en zie dat deze het trigger wiel niet raakt en dus netjes op zijn plaats zit. Ook het vijsje van de condensator weer terugplaatsen zodat er niet onnodig vuil in de verdeler kan komen.

- Dan misschien wel het belangrijkste: de kabeltjes schuiven erg gemakkelijk door het rubbertje waarmee ze door de behuizing van de verdeler gaan waardoor ze bij het minste tegen de as kunnen komen van de stroomverdeler. Als ze doorslijten is het gedaan met rijden. Daarom heb ik zoals je op de foto kan zien zowel aan de binnenkant en buitenkant een kabelbindertje geplaast zodat de bekabeling netjes op zijn plaats blijft.

- Eens dat klaar is mag de stroomverdeler weer dicht.

Afbeelding

Tweede, derde en vierde foto dan:

- De accuspark heeft absoluut 12v nodig en dit na contact. Als de ontsteking in je Capri van een weerstand is voorzien meet je met draaiende (!) motor 9 volt op de bobijn, is er geen weerstand dan meet je 12v. In het eerste geval moet je zoals ik op zoek naar een aansluiting voor 12v na contact en in het tweede geval kan je de rode draad van de accuspark gewoon aansluiten op de "+" van je bobijn. Bij twijfel altijd onderstaande doen.

- 12v na contact is gemakkelijk te vinden aan een ongebruikte stekker aan het relais van de verlichting tegen het schutbord. Zie rode pijl tweede foto.

- Voorzie deze van een nieuw stekkertje aangezien er waarschijnlijk al 30 jaar vuiligheid ingekropen is en verleng dit met voldoende dikke draad richting stroomverdeler. Ik heb de draad voldoende lang gemaakt zodat ik hem samen met de originele kabelboom kon monteren met kabelbinders. zie foto 3

- De draad die je net hebt gelegd sluit je aan op de rode draad van de module en de zwarte draad van de module sluit je aan op de aansluiting waar je condensator op aangesloten was. Zie foto 4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als alles goed is, kan je nu je Capri starten en rest je enkel nog het ontstekingstijdstip te checken en eventueel te corrigeren.

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Re: Accuspark elektronische ontsteking plaatsen ( Pinto )

Bericht door n-spoorder » 07 sep 2015, 21:47

Dit is een mooie uitleg al heb ik wel mijn twijfels over de + die je bij het lichtrelais weg haalt. Dit is een circuit met eigen zekeringen speciaal voor alleen de koplampen. Verder een mooie How To met duidelijke foto's.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

SimonV
Beginnend lid

Bericht door SimonV » 08 sep 2015, 00:09

Ik heb het misschien verkeerd omschreven, die zwarte draad, 12v na kontakt, zit niet aan het relais maar in de buurt van het relais. Deze zit niet samen op het circuit van de verlichting. Deze aansluiting zou voorzien zijn in de kabelboom om de shutoff valve van een VV-carburator aan te sturen. Ik weet ook niet of dit in alle MK3 zit of in een Mk2 ... Dus sommigen zullen hun 12v na kontakt elders moeten zoeken.

Wat er ook van is: je kan zonder problemen die aansluiting gebruiken voor je electronische ontsteking.

Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Caprimaster » 06 mar 2016, 11:49

Mijn Product revieuw,

AccuSpark electronische ontsteking conversie als vervanger voor contactpunten.

Ik als liefhebber van contactpunten in je ontsteking ( ze brengen je altijd thuis ) ondervind de laatste jaren nog al wat problemen met het verkrijgen van deugdelijke onderdelen.
Condensatoren voor de OldSkool ontstekingen worden al jaren niet meer gemaakt en datgene wat je verkrijgt bij de automaterialen dan wel op onderdelen dagen is oude voorrraad.
Condensatoren hebben een houdbaarheids datum, gebruikt of niet. Na verloop van tijd houden ze geen spanning meer vast en doen ze niet meer wat ze moeten doen. Gevolg, binnen de kortste keren na montage zijn je contactpunten al weer in gebrand.

Tweede issue die ik regelmatig tegenkom is de kwaliteit van de contactpunten zelf. Klaarblijkelijk is de afzetmarkt niet meer groot genoeg dus moest de kwaliteit van de gebruikte materialen naar beneden om één & ander nog lonend te maken.

Gevolg, zie foto :
Afbeelding

Met een kleine 5000km staan je punten al scheef op elkaar omdat het scharnierpunt is uitgelubberd. Gevolg, beroerd lopen van je motor, omdat nu je contactpuntafstand en dus je contacthoek niet meer klopt.

Dit euvel ben ik de afgelopen jaren al meerdere malen tegen gekomen op meerdere voertuigen en met meerdere leveranciers.

Het alternatief, ombouwen naar Ford Duraspark / Bosch elektronische ontsteking maar dat is ook oud, vaak al versleten en derhalve storings gevoelig.

Lumenition conversie als vervanger van je punten. Werkt goed maar is duur.
Pertronics conversie van je punten, is ook vrij kostbaar.

En toen kwam ik bij AccuSpark. Een kloon van de Pertronix, gemaakt in Engeland.
Betaalbaar en bijna plug & play. Rond de €40,- bij http://www.accuspark.nl ( €38,- op de beurs ).
Afbeelding
Reviews in het algemeen zijn positief. Dus zelf maar de proef op de som genomen.

Contactpunten demonteren evenals de condensator,
AkkuSpark sensor monteren, Signaal gever monteren,
Als alles past even de sensor loshalen en de onderzijde voorzien van meegeleverde warmte geleidende pasta en weer terug schroeven.
Rode draad schuif je bij de + voor de weerstands kabel ( stekker zit onder de bobine daar waar hij de draadboom ingaat, twee grijze stekkers. die gene met de enkele draad moet je hebben ).
Zwarte draad gaat naar de min bobine. Ik heb de oude condensator draad afgeknipt ruim voor de stekker en beide draden met elkaar verbonden.

Nu zit de sensor mogelijk op een iets andere positie dan je contactpunten zaten dus je moet je ontstekings tijdstip even opnieuw afstellen.
Het Ontstekingshuis moest ik even vervroegen vooraleer de motor wilde aanslaan, en toen hij liep moest ik hem even met de lamp afstellen.

Totale tijdsduur +/- 30 minuten.
Resultaat, de motor loopt als nooit tevoren en is veel sterker bovenin. Dit door de vaste contacthoek en het geen last meer hebben van zwevende contactpunten hoger in het toerental.
Ook onderin reageert de motor veel crispyer. Stationair is stabieler dan voorheen en verlichting aan heeft minder invloed op het stationair toerental.
De testcase betrof een Fiesta mk2 957cc

Morgen testcase nummer 2, Capri mk1½ 2,3 ( 2550cc) Turbo.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid

Bericht door jvdiest » 08 mar 2016, 18:50

Heb het Accuspark setje bijna 4 jaar geleden ingebouwd in mijn Capri en erg tevreden over. Was in combinatie met een high performance bobine (ook van Accuspark). Weet dat ik wat moeite had een van de draden aan te sluiten, weet de details er niet meer van - iets met de weerstandsdraad in de kabelboom. Denk dat ik -nu ik het zo lees- ook een setje ga bestellen voor mijn andere Capri :)

bulldog
Platinum lid
Platinum lid

Bericht door bulldog » 08 mar 2016, 19:01

Ik heb nu een set in de ontsteking klaar liggen.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid

Bericht door Capri76Ron » 08 mar 2016, 19:33

Ligt het aan mij dat ik geen afbeeldingen kan zien in het oorspronkelijke bericht van SimonV, of zijn de foto's alweer verwijderd???
Afbeelding

n-spoorder
site admin
site admin
Contacteer:

Bericht door n-spoorder » 08 mar 2016, 22:22

Als men foto's tot 150 Kb upload rechtstreeks naar het forum dan staan ze bij mij op mijn hostserver. Als men verwijzingen plaatst naar bijv. imageshack dan gaan ze met de gratis versie na een bepaalde tijd verloren en dan krijg je inderdaad het kruisje te zien i.p.v. de afbeelding. Is jammer.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder

Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Plaats reactie