Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Hoe pak je bepaalde dingen aan. Plaats hier je how to's

Moderator: n-spoorder

Plaats reactie
bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Bericht door bulldog » 18 mei 2016, 17:21

Bij het plaatsen moet je de weerstandsdraad overbruggen. Ik onderstaand gaan we de weerstandsdraad gewon gebruiken.
Neem een 4 polige relais ( zorg ervoor dat je een relais neemt waarbij de polen met nr: 85 en 86 tegenover elkaar staan en dat de polen 30 en 87 tegenover elkaar staan ).

Plaats het relais in de buurt van de accu.

Sluit het relais als volgt aan:
Pool 86: weerstandsdraad die normaal op bobine pool 15 gaat
Pool 85: massa ( 1.5mm2 kabel )
Pool 30: accu 2.5mm2 kabel ( hier een zekering tussen plaatsen van 25A dicht bij de accu )
Pool 87: 2.5MM2 kabel die aangesloten wordt op de pool 15 van de bobine ( zekering ertussen van 15A )

Nu heb je de lage weerstandskabel overbrugt en heb je 12V op je bobine die je nodig bent voor de Accuspark.
Je moet wel de originele bobine vervangen voor een 12V uitvoering van Bosch.

Nu rest alleen de aansluiting van de Accuspark nog.

De rode draad kan bij het relais op op Pool 87 1.5mm2 kabel ( zekering ertussen van 5A )
De zwarte draad kun je gewoon aansluiten op de bestaande draad van de ontsteking ( deze gaat naat je toerenteller en Pool 1 van de bobine ).
Je kunt deze zwarte draad ook rechtstreeks aansluiten op de bobine Pool 1 met een 1.5mm2 kabel ( betere vonk ). De originele draad isoleer je dan en leg je langs de kabelboom.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Bericht door Caprimaster » 18 mei 2016, 19:20

Tja, waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld moeilijk kan toch ???

Weerstandskabel kan je gewoon kortsluiten door de twee grijze Bullet stekketjes onder de bobine in de draaboom even los te maken ( de weerstandkabel aan twee zijde los koppelen, weerstandskabel = 2x male) en beide females even met elkaar te verbinden, zo creëer je een 12V ontstekingssysteem, Dit is niet nodig.

Beter nog, de 12V voor de aansturing Accuspark vandaaruit die bullet stekker te pakken. Een van de twee female Bullet stekkers is de 12V ontsteking schakeldraad, de andere gaat naar de bobine.
Plaats tussen de Bullet stekker van de +12V een extra draadje voor de Accuspark en koppel de weerstandskabel gewoon weer aan.
Je hebt nu een extra aftakking 12V Ontstekings gerelateerd, waarmee je de Accuspark kan aansturen.

Dan blijven de draadboom looks, de weerstandskabel, de stekkers naar de bobine en de bobine zelf gewoon origineel.
Die Blauwe 12V Bosch bobines die je anders nodig hebt zijn erg kostbaar in aanschaf.

Andere voordeel van het gebruik van de weerstand, makkelijker aanslaan bij koude start zoals Ford het bedoeld heeft. Met een Volledig 12V ontstekings systeem blijft er weinig vonk over tijdens de koude start.

Dus rode draadje Accuspark tussen de 12V+ bullet stekker van de weerstandkabel ( eventueel stekkerbaar ).
Zwarte draad Accuspark koppel je aan de zwarte draad van je condensator ( condensator wegknippen met wat ruimte op de draad) en klaar is kees.
Mocht je onverhoopt met een kapotte Accuspark komen te staan, te midden van BumblefuckNowhere ter hoogte van Lyon... dan is alles zo weer terug gekoppeld en kan je weer verder. ( contactpunten & condensator in de kofferbak..)
Laatst gewijzigd door Caprimaster op 18 mei 2016, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Bericht door bulldog » 18 mei 2016, 19:48

Het is een mogelijkheid tot aansluiten. Meerdere opties zijn er altijd. In mijn geval ga ik voor deze want ik kan niet 1.2.3 bij de weerstandskabel ( stekkers zitten niet in het zicht dus de kabelboom moet open ). De blauwe bobine heb ik reeds en kost een welgetelde € 32.00 tov een originele ford ( als die het begeeft ) van ruim € 100.00 ( in 2009 gekocht bij de dealer ). In mijn geval is de how to die ik geef het makkelijkst.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Bericht door Caprimaster » 18 mei 2016, 20:05

Caprimaster schreef: Dus rode draadje Accuspark tussen de 12V+ bullet stekker van de weerstandkabel ( eventueel stekkerbaar ).
Zwarte draad Accuspark koppel je aan de zwarte draad van je condensator ( condensator wegknippen met wat ruimte op de draad) en klaar is kees.
Wat je makkelijker vind.....
Die twee bullets vind je direct in je draadboom onder je bobine, in de hoofdboom van je zekeringkast naar je koplamp daar waar je bobinekabel uit de boom komt. Klein sneetje in je isolatie in de richting van de zekeringkast is voldoende.

En €32,- voor een Blauwe Bosch is of tweede hands unknown lifespan of inferieur Mexico made. Maar zelfs inferieur Mexico made Blauwe Bosch loopt al naar de €100,- voor een nieuwe, laat staan de prijs voor een "goede" Blauwe Bosch bobine.
Blauwe Bosch bobines komen in verschillende kwaliteits categorieën. De ElCheapo's die binnen een jaar kapot zijn en niet leveren volgens de specificatie ( te weinig vonk ) of de Echte goede dure die doen wat ze moeten doen en dat een leven lang.
Advies... neem een reserve bobine mee in je kofferbak.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Accuspark ontstekingsmodule plaatsen V6

Bericht door bulldog » 18 mei 2016, 20:40

No comment
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast