Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

carterpakking

Plaats hier specs en onderdeelnummers betreffende de motor.

Moderator: n-spoorder

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

carterpakking

Bericht door jvdiest » 13 mei 2015, 19:36

De Capri 2,3 v6 motor in mijn Transit Camper lekt bij de poelie die bij de carterpan zit. Lekt alleen als de motor draait. Wil dit graag opgelost hebben. Is dus niet de carterpan pakking zelf maar daar waar de poelie (die de v-snaar aandrijft) het motorblok ingaat.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen en hoe kom ik hier bij? Mocht het nodig zijn, de carterpan kan ik zonder problemen loshalen en aan de onderkant verwijderen, zonder dat het motorblok opgetild moet worden oid.

En wat heb ik nodig voor de reparatie? Een pakkingssetje voor de carterpan, waar een oliekering (?) inzit?
Heb geef ervaring met dit blok, dus advies is welkom.

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: carterpakking

Bericht door macfocus » 13 mei 2015, 20:31

Volgens mij heb je deze nodig:

Bij Motomobil (Harrie D zal ze ongetwijfeld ook hebben)

Oil seal crankshaft front V6 2,0-2,6l (not for AC, outside-Ø 50mm) art nr.: 8007490-12
Dit is een volledige keerring, je Krukas gaat door je distributiedeksel heen....

En eventueel (is de afdichting van je Distributiedeksel op je carterpan in een volledige carterpanpakkingset) deze: gasket kit oil pan V6 2,0-2,8i art nr.; 46221020-5

Al vermoed ik op basis van je beschrijving dat nummertje 12 genoeg moet zijn.

Nummertje 12 en 15 op pagina 86 van de Motomobil catalogus

Montagetips kunnen anderen je geven.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: carterpakking

Bericht door jvdiest » 13 mei 2015, 21:54

Tnx. Heb het nogmaals bekeken met de informatie die je hebt gegeven. Ik heb inderdaad de keerring nodig die je met nummer 12 aangeeft. Vervangen zal hetzelfde zijn als bij een keering van bijvoorbeeld het staartstuk van de versnellingsbak.

Helaas lukt het niet deze te vervangen voor morgenochtend, maar 30 km zal ik er zonder problemen wel mee kunnen rijden :). Wil heb wel vervangen hebben voor de FCCN meeting.

neem aan dat het deze is:
http://www.mijnautoonderdelen.nl/krukas ... 86757.html

macfocus
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:36
Locatie: Almere (Formerly known as Atlantis)
Contacteer:

Re: carterpakking

Bericht door macfocus » 13 mei 2015, 22:39

Let heel goed op de maten. Er bestaat er ook één voor motoren met airco voorziening. Maten te vinden op motomobil.
I Started Out With Nothin’ And Still Got Most Of It Left'

Interesse in mijn Capri?
http://www.hermanns.nl/blog

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: carterpakking

Bericht door jvdiest » 13 mei 2015, 23:07

had ik al naar gekeken. heb de 50mm versie nodig.

HugoRS
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:33
Locatie: Leimuiden

Re: carterpakking

Bericht door HugoRS » 13 mei 2015, 23:49

Toevallig pas 1 vervangen. En oldskool vervangen volgens de Klaas en Gerrit manier. Oude eruit en bij de nieuwe het veertje eraf pielen . Uit elkaar draaien en 5mm inkorten. Weer in elkaar draaien en dan de binnenkant vullen met vet. Erin tikken en klaar is kees.

En lekvrij wat alles onder auto zit eronder

grt Hugo
Ford 17M Turnier "68--19-66-HE
Ford Capri 1300 l '71-- 60-01-RM
Ford Capri RS2600 '72-- 26-78-TG
Ford Capri RS2600 '73-- 14-YB-03
Ford Capri 2,8 Super I '85 FH-XV-57

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: carterpakking

Bericht door jvdiest » 14 mei 2015, 00:25

waarom niet oude eruit nieuwe erin. Waarom de bewerking?

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: carterpakking

Bericht door Caprimaster » 14 mei 2015, 07:28

Wel de nieuwe er in, maar met een ingekort veertje zodat je meer spanning op de keering hebt en deze iets beter afsluit.
Een iets betere afsluiting kan wel eens nodig zijn bij beschadigingen op het raakvlak van de poelie.
Een bekende Old Skool Truuk ook onder motorrijders met lekkende voorvorken.

Als je het veertje aan de binnenzijde uit de keering haalt, dan zie je ergens in het veertje een verdikking. Pak dan de veer tussen beide handen tussen de vingers beet en draai deze verdikking tegen de klok in los. Je hebt nu één lange veer in je handen.

Één kant is vlak, één kant is puntig. Knip van de vlakke kant 5mm weg en draai de puntige kant weer terug in het andere eind. Voila.

Carter hoeft niet los, keering zit in je voor deksel.
Radiateur moet er wel uit, en dan je poelie eruit.
Controleer het raakvlak van de poelie op roestvorming en pitten, deze vreten je keering op. Indien nodig op polijsten met Scotch en waterproof.
Geheel schoon & vuilvrij monteren met een beetje olie.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

jvdiest
Gouden lid
Gouden lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 18 sep 2011, 20:23

Re: carterpakking

Bericht door jvdiest » 14 mei 2015, 09:44

Dat maakt een hoop duidelijk ;-). Kwartje valt, veertje moet ingekort worden.....
Kan ik dus ook mooi toepassen op de keering van het staartstuk van mijn bak. Blijft ook een beetje lekken.

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3210
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: carterpakking

Bericht door n-spoorder » 14 mei 2015, 10:27

Kan ik dus ook mooi toepassen op de keering van het staartstuk van mijn bak. Blijft ook een beetje lekken.
Werkt dat ook. Ik heb ook de keerring van het staartstuk vervangen maar deze blijft ook iets doorzweten. Er hangt altijd wel een drupje olie aan maar op de grond ligt nooit olie. Het stelt dus niet veel voor.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast