Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Dolle bout bladveer

Plaats hier de specs en onderdeelnummers betreffende remmen, stuurdelen, assen, versnellingsbak en velgen en banden.

Moderator: n-spoorder

Gebruikersavatar
Mc.Murc
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 sep 2015, 08:09
Locatie: Hattem

Dolle bout bladveer

Bericht door Mc.Murc » 17 feb 2016, 20:43

Hallo allen,

Ik ben deze week (eindelijk) begonnen aan het vervangen van mijn bladveren aan de achterkant.

Mijn probleem is dat de bout die de veer aan de draagbalk vast zet (de voor kant) dol is. Ik hoop dat jullie hem snappen ;) Hij draait wel maar komt er niet uit.

Ik wil hem doorzagen naast de veer, en het er zo uit krijgen.
Maar hoe zit de bout normaal vast? Zit er een moer vast gelast aan de balk of zit er draad in de draag balk?

Tips en tricks hoe het makkelijker zou kunnen zijn ook van harte welkom!

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door bulldog » 17 feb 2016, 21:30

Aan de binnenzijde van de balk wordt de bout door de balk en veer heengeduwd. Aan de buitenkant van de balk zie je dan in een gat de moer zitten. Deze is los en dus niet gelast aan de carrosserie. Zagen is in jouw geval de beste uitkomst. Ik denk dat je het beste kan proberen om de boutkop ervan af te gaan zagen.
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Gebruikersavatar
Capri76Ron
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 09 aug 2013, 19:15
Locatie: Baarle-Nassau

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door Capri76Ron » 17 feb 2016, 21:35

Kan het niet zo zijn dat de moer meedraait, in plaats van dat deze dol is?
Met een standaard steek/ring sleutel kon ik er bij de mijne niet bij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3206
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door n-spoorder » 17 feb 2016, 22:03

Ik zou hem niet afzagen. Bij mij draaide hij ook mee. Ik heb toen een oude steeksleutel kleiner geslepen zodat ik de moer kon tegenhouden. Let op: Dit zijn speciale bouten die precies de goede dikte hebben. Zaag je hem kapot en vervang je hem voor een M8 dan krijg je geklapper onder het rijden. M8 is iets dunner. De goede bouten zijn wel te bestellen op o.a. Ebay.co.uk.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

Gebruikersavatar
Mc.Murc
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 sep 2015, 08:09
Locatie: Hattem

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door Mc.Murc » 17 feb 2016, 22:29

Ai ai, dat is minder. Ik hoopte dat het geen moer was..
Maar goed, ik denk dan inderdaad dat de moer los is en mee draait.
Nu heb ik zitten kijken maar ik zou niet weten waar ik een sleutel ergens door zou moeten steken om de moer tegen te houden zonder stukken uit te slijpen (wat ik niet van plan was).

Ik zal nog eens kijken en anders eerst maar eens zoeken naar die bouten voor ik hem doorzagen.
Bedankt voor zover in ieder geval

bulldog
Platinum lid
Platinum lid
Berichten: 2880
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:08
Locatie: Leeuwarden

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door bulldog » 18 feb 2016, 06:53

Ik had begrepen uit het verhaal dat ie dol was en dan is zagen de enige optie. Maar als die meedraait is er geen probleem. Er zit een rond gat in de balk ( bij mij wilde er gewoon een ringsleutel door ).
Groetjes Bulldog

Afbeelding
Thinking of knowing everything is the biggest fuckup of all mistakes

Gebruikersavatar
Caprimaster
Zilveren lid
Zilveren lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:59

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door Caprimaster » 18 feb 2016, 07:16

Afbeelding
Je hebt een kleine kop op de bout bij de uitlaatdemper en de moer heeft een grote kop ( ik dacht 24 )in de dorpel zijde. Met de ringsleutel in de dorpel kan je hem niet los of vast draaien. Dit doe je aan de uitlaatdemper kant.
In de dorpel kan je hem alleen vast houden met de steek/ringsleutel.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat deze "dol" is. Wat ik wel al meerdere keren ben tegen gekomen is dat de bout er niet uit wil omdat de stalen bus die gevulkaniseerd zit/zat, in het rubber vast is geroest aan de bout en los komt van het rubber. Door dat de bus van het rubber vast zit aan de bout komt de bout niet uit het gat.

Zagen met de reciprozaag is dan de enigste optie, aan beide kanten van de bladveer met de bladveer & balk als geleide rail.. Is goed te doen maar kost je ongeveer twee zaagbladen..

Bladveer wel even ondersteunen want zodra je hem aan beide kanten los hebt gezaagd kan hij naar beneden vallen.

Zoals eerder vermeld, bouten zijn speciaal en niet te koop bij de ijzerhandel maar in het 2dehands circuit nog best verkrijgbaar.
Afbeelding Kijk, dat werkt
1973 Ford F250
1973 Capri V8 Supercharged
1974 Capri 3.0 GXL
1974 Capri USA 2.6 Turbo May
1974 Capri II 1600GT
1978 Capri 3000RS
1978 Capri 2300S
1980 Capri 2000S
1983 Capri 1600S
1983 Fiesta I
1983 Fiesta II

Gebruikersavatar
Mc.Murc
Gevorderd lid
Gevorderd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 sep 2015, 08:09
Locatie: Hattem

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door Mc.Murc » 18 feb 2016, 10:29

@bulldog, ik heb het inderdaad verkeerd neergezet. Maar waar zou dit ronde gat zitten? De vorige eigenaar heeft de auto heel mooi van onder dik in de tectyle gezet en waarschijnlijk het een en ander dicht gesmeerd.

@caprimaster die optie zit ik inderdaad te overwegen. Zal eerst kijken of ik er met sleutels bij kan via dat gat en anders word dit het.

Bedankt voor zover!

Gebruikersavatar
n-spoorder
site admin
site admin
Berichten: 3206
Lid geworden op: 16 sep 2011, 21:04
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door n-spoorder » 18 feb 2016, 22:33

Zoals Caprimaster het beschrijft, zo is het. Hij schrijft alleen dat hij de moer kon tegenhouden met een steeksleutel maar mijn steeksleutel (Geen Gedore) paste net niet. Ik heb deze dus kleiner geslepen. Als je dan toch de moer er af hebt gekregen dan is het soms nog lastig om de bout er uit te tikken. Je kunt namelijk niet recht voor het gat komen.
Afbeelding

Groetjes N-spoorder


Capri F1 2.8i supersport
Capri II 1600 GTS

http://www.fordcapri.eu
http://www.capriforumnederland.nl
http://www.caheco.nl/

HugoRS
Bronzen lid
Bronzen lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 16 sep 2011, 17:33
Locatie: Leimuiden

Re: Dolle bout bladveer

Bericht door HugoRS » 16 feb 2017, 17:04

Ik heb er ooit eens een draadeind opgelast. Toen als een poulietrekker de bout er uit getrokken.
Ford 17M Turnier "68--19-66-HE
Ford Capri 1300 l '71-- 60-01-RM
Ford Capri RS2600 '72-- 26-78-TG
Ford Capri RS2600 '73-- 14-YB-03
Ford Capri 2,8 Super I '85 FH-XV-57

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast